אי אפשר שלא לאהוב עוגות גלידה טובותתתתת בקיץ הישראלי,
עם החום הקופח והלחות המטמטמת שרק גורמים לך לרצות להסתגר בבית ולהתחבק כפיות עם המזגן לפחות עד שיגיעו החגים.
אבל ביס אחד מעוגת גלידה טובה, שמכינים ללא שום צורך להדליק תנור,
ומיד צמרמורת של בריזה נעימה עוברת בכל הגוף ומשכיחה את כל צרות היום.

אצלנו בבית תמצאו בכל קיץ עוגת גלידה משובחת שמתחבאת לה עמוק במקפיא- כזו שאפשר לשמור כשהיא מכוסה היטב גם חודש שלם (אבל מי לעזאזל ייתן לה?) ולפרוס ישר מהמקפיא בכל פעם שמתחשק להתפנק במשהו מרענן באמת.

אז אחרי שכבר התפרעתם איתי על עוגת גלידה אלפחורס, נשנשתם איתי פאי פקאן גלידה, ואפילו ליקקתם את הצלחות מעוגת גלידה סניקרס (טירוףףף אמיתי!)
קבלו את הלהיט החדש והורוד שמצטרף לפנתיאון עוגות הגלידה שלי לקיץ הקרוב – עוגת גלידה יפהפיה ושווה במיוחד בטעמי פטל וקרם פרש בשלל שכבות ורודות!

 

 

העוגה הכל כך יפה הזאת, מורכבת מתחתית מהירה של פירורי ביסקוויט ועליה 3 שכבות של גלידה ביתית,
כמו תמיד כזו שמכינים לבד בבית ללא שום צורך במכונה:
שכבת סורבה פטל עשיר, חמצמץ ומרענן,
גלידת קרם פרש מעודנת,
שכבת קונפיטורת פירות יער שמוסיפה טעם נהדר ועוד גוון סגלגל בין השכבות,
וגלידת פטל ורדרדה בטעם עדין שסוגרת מעל.
לעיטור העוגה מקושטת בתלוליות של קצפת קרם פרש עדינה, למראה אלגנטי בקלי קלות.

 

 

אז כמו בכל פעם כשאני כותבת את תיאור העוגה, גם הפעם אני יושבת מול המסך עם פרוסה ענקית של עוגה, ומנשנשת ממנה עוד ועוד כפית כדי לספר במדויק על הטעמים והמרקמים.
הביס הפעם מתחיל ממתוק ונגמר בחמצמץ, מתחיל מקרמי ונגמר בפריך, עם קצת קראנצ'יות של גרעיני פטל מתפצפצים שנשארים בסוף, ואין ספק שזה טעים טעים טעים!

מאוד התלבטתי אם להשתמש במתכון במחית פטל, אבל מאחר וזה מוצר פחות נגיש,
ונדרשת כמות פטל גדולה מאוד מכדי לסנן מחית פטל בהכנה ביתית, השתמשתי בפירות קפואים ושלמים,
שניקדו את הגלידות בגרגירי פטל. מי שמעדיף לקבל גלידה חלקה לגמרי יכול פשוט לטחון ולסנן את הפטלים לפני שמשתמשים
(שונאי הגרגירים בשיניים התאחדו!)

זו עוגת גלידה מרשימה וכיפית במיוחד, שיוצרת חגיגת פירות יער בפה בכל נגיסה,
מומלצת בחום לחובבי הפטל, לאוהבי עוגות גלידה מרעננות, לחובבי שילוב של מתוק וחמצמץ,
למי שמחפש עוגת יומולדת ורודה ומקורית לחופש הגדול, או למי שסתם חם לו וממש רוצה להצטנן בקיץ החם. זלילה נעימה!

 

 

 

 כמה דברים לפני שמתחילים:

ומה אם לא מצאתי קרם פרש?
במידה ולא מצאתם קרם פרש על המדפים בשום פנים, תוכלו להמיר את הקרם פרש שבשכבת הגלידה בגבינת שמנת טבעית 25%, ולעטר את העוגה בשמנת מתוקה מוקצפת בלבד.

הכנה בהדרגה-
העוגה קלה מאוד להכנה וכל שכבה פשוטה למדי, אבל יש לקחת בחשבון שכל שכבת עוגה דורשת כמה שעות של הקפאה עבור התייצבות. אין בעיה גם לפרוס את הכנת העוגה על פני כמה ימים, ובכל פעם שיש רבע שעה פנויה להוסיף לעוגה עוד שכבה כדי לחסוך בהמתנה.

מרקם הסורבה-
חשוב לומר – בשל השימוש בפטל שלם במתכון, גלידות הפטל מתקבלות מנוקדות בגרגירים. אני חיבבתי את הגרגיריות הזאת, אבל מי שמעדיף לקבל גלידה חלקה לגמרי, יכול פשוט להשתמש במחית פטל במקום. (מומלץ במידה ומכינים את העוגה לילדים). מחית פטל אפשר לרכוש בחנויות האפייה המובחרות, או לטחון לבד פטל מופשר בכמות הגדולה בכ-30% מהכמות הנדרשת ולסנן למחית חלקה לפני שמשתמשים.

קצת על הכנת הסורבה-
תהליך הכנת הסורבה דורש יותר השקעה מהכנת הגלידות האחרות, מאחר כולל עיבוד כפול במעבד מזון או בבלנדר. בפעם הראשונה טוחנים את הפטל כדי ליצור תערובת חלקה להקפאה, ובפעם השנייה כדי לשבור את גושי הקרח שנוצרו בהקפאה הראשונית, ולהעניק לסורבה מרקם חלק ורך יותר. אל תוותרו על השלב השני – ובמידה ולא תטחנו את הסורבה לאחר שקופא בחלקו, תקבלו גלידה במרקם יותר קרחי ונוקשה. במידה ויש מכונת גלידה בהישג יד, כמובן שאפשר להיעזר בה להכנת הסורבה ולדלג על שלב העיבוד השני של התערובת.

מתכון הסורבה כולל בתוכו שימוש בגלוקוזה וגם במעט וודקה או רום בהיר- שני המרכיבים הללו משפרים את מרקם הסורבה, ועוזרים לו לא לקפוא לגוש נוקשה מדי אז לא מומלץ לוותר עליהם. אל דאגה, טעם האלכוהול לא מורגש כלל בתוצאה הסופית.

פריסה קלה-
כדאי לפרוס את העוגה כשהיא קפואה לגמרי, אבל להנאה מירבית תנו לפרוסות לשבת בצלחת ולהתרכך ממש בטמפרטורת החדר עד שהגלידה מעט נמסה וקרמית – ההנאה מובטחת!

חשוב לומר-
המתכון נכתב עבור תנובה במסגרת פרויקט מתכוני קיץ

 

 עוגת גלידה ורודה של פטל וקרם פרש

החומרים:

לתחתית פירורים:
150 גרם ביסקוויטים (או ביסקוויטים ללא גלוטן)
10 גרם (כף) סוכר
½ כפית קליפת לימון מגוררת
60 גרם חמאה, מומסת ומצוננת

לסורבה פטל (ללא מכונה):
85 גרם (שליש כוס ועוד 2 כפות) סוכר
60 גרם (3 כפות) גלוקוזה
145 מ"ל (שני שליש כוס פחות כף) מים
500 גרם פטל אדום קפוא (אין צורך להפשיר)
30 מ"ל (3 כפות) וודקה או רום בהיר (אם העוגה לא לילדים מומלץ לא לוותר, זה חשוב למרקם)

לגלידת קרם פרש (ללא מכונה):
100 גרם (חצי גביע) קרם פרש (השף הלבן) 30%
200 גרם (שלושת רבעי כוס) חלב מרוכז
1 כפית מחית וניל או תמצית טובה
200 מ"ל (שלושת רבעי כוס ועוד 2 כפות) שמנת להקצפה 38%
200 גרם (שני שליש כוס) קונפיטורת פירות יער (למריחה בין השכבות)

לגלידת פטל (ללא מכונה):
150 גרם פטל אדום קפוא, מופשר
200 גרם (שלושת רבעי כוס) חלב מרוכז
250 מ"ל (גביע) שמנת להקצפה 38%

לקצפת קרם פרש:
180 מ"ל (3/4 כוס) שמנת להקצפה 38%
30 גרם (רבע כוס) אבקת סוכר, מנופה
1/2 כפית מחית וניל או תמצית טובה
150 גרם (3/4 גביע) קרם פרש (השף הלבן) 30%

כלים:
רינג או תבנית 24 ס"מ (אפשר גם 26)

אופן ההכנה:

לתחתית פירורים:
מרפדים דפנות תבנית או רינג 24 ס"מ בשקף. טוחנים במעבד מזון ביסקוויטים עם סוכר וקליפת לימון מגוררת לפירורים דקים, מוסיפים חמאה מומסת, מערבבים היטב ומהדקים לתחתית התבנית. שומרים בינתיים במקרר.

לסורבה פטל:
מכינים בהישג יד תבנית אפייה רחבה ככל הניתן אך כזו שיכולה להיכנס לכם למקפיא, ומרפדים אותה בנייר אפייה או בנייר אלומיניום.
בסיר קטן מבשלים סוכר, גלוקוזה ומים עד שהסוכר נמס והתערובת מגיעה לרתיחה. מעבירים את הפטל הקפוא למעבד מזון או לבלנדר ויוצקים את הסירופ הרותח מעל, טוחנים היטב לתערובת חלקה. מוסיפים וודקה או רום בהיר ומערבבים.
משטחים את התערובת בתבנית האפייה הרחבה ומעבירים ל-3-5 שעות להקפאה כך שהתערובת מתייצבת אך עדיין מעט רכה. (משך ההתייצבות תלוי בתבנית- ככל שתשטחו את התערובת בתבנית גדולה יותר לשכבה דקה יותר, זמן ההקפאה יתקצר. בכל מקרה אל תשכחו אותו למשל שעות ארוכות מדי במקפיא, במידה והוא יתייצב יתר על המידה, יהיה קצת יותר קשה לטחון אותו).

שוברים את הסורבה הקפוא לחתיכות, מעבירים למעבד מזון או לבלנדר וטוחנים היטב היטב עד לקבלת תערובת חלקה. משטחים את הסורבה על תחתית הפירורים שהכנו מראש, מעבירים בינתיים למקפיא ועוברים להכנת שכבת הגלידה הבאה. במידה וכרגע הסורבה שלכם מרגיש רך מכדי לצקת עליו שכבה נוספת, אפשר להקפיא אותו לחצי שעה לפני שממשיכים.

לגלידת קרם פרש:
טורפים את הקרם פרש בקערה בינונית לריכוך, מוסיפים חלב מרוכז בהדרגה ותמצית וניל וטורפים לתערובת חלקה. מקציפים במערבל חשמלי שמנת להקצפה ומקפלים לקערת הקרם פרש לקרם חלק. יוצקים את הגלידה על שכבת הסורבה ומקפיאים ל-3-4 שעות או עד להתייצבות.
מורחים על הגלידה את קונפיטורת פירות היער בשכבה דקה, מעבירים להקפאה עד ליציקת שכבת הגלידה האחרונה.

לגלידת פטל:
טוחנים במעבד מזון או בבלנדר פטל קפוא ומופשר, מעבירים לקערה ומערבבים עם החלב המרוכז לתערובת חלקה. מקציפים במערבל חשמלי שמנת להקצפה ומקפלים פנימה לקרם אחיד, יוצקים את גלידת הפטל לתבנית ומקפיאים את העוגה כולה ל-5-6 שעות ורצוי למשך הלילה.

לקצפת קרם פרש:
מקציפים במערבל חשמלי את כל חומרי הקצפת לקרם יציב, מעבירים לשקית זילוף עם צנתר חלק ורחב ומעטרים את העוגה בתלוליות קצפת. שומרים את העוגה במקפיא עד להגשה.
להנאה מירבית לאחר חיתוך כל פרוסה מהעוגה, מומלץ בחוםםםם לתת לפרוסות לשבת בצלחת ולהתרכך היטב בטמפרטורת החדר עד שהגלידה מעט נמסה וקרמית, כך היא הכי מוצלחת.

 

 הכנתם את המתכון? אל תשכחו לצלם ולשתף בתוצרים היפים שלכם!

תייגו בתמונה את עמוד האינסטגרם שלי The_Cookie_Fairy
או שתפו אותה בעמוד הפייסבוק של פיית העוגיות