כשחורפי, גשום וקריר בחוץ, כל מה שמתחשק זה להתחפר בבית מתחת לפוך, להכין כוס קפה טובה, ולבלוס בשקיקה אוכל נחמה.
אוכל מלא בחמאה, מפוצץ בסוכר, ואם אפשר גם מכיל ערימות של שוקולד
ואין נחמה גדולה יותר, מאשר כירבול אוהב עם עוגת שמרים חמימה וטרייה, שהרגע יצאה מהתנור.

את המתכון לעוגת השמרים ההיסטרית הזו כתבתי כבר לפני כמה שנים, ומאז היא הפכה לפנטזיה החורפית הכמוסה אצלנו בבית כשהוכנה שוב ושוב ונזללה בשקיקה, כל כך מהר שאף פעם לא הספקתי לצלם.
אז הכירו את אחד המאפים הכי מפנקים וממכריםםםםםם שיש- עוגת כדורי שמרים קוקוס ונוטלה!

במקור העוגה זכתה אצלנו בבית לכינוי "עוגה מהשטן", כי פשוט לא הצלחנו להפסיק לאכול ממנה,
אבל עם השנים הכינוי התפתח, וכדורי הבצק הממכרים כבר קיבלו אצלנו שם חיבה קבוע- ה"כָּנוּשִים".
כנו"ש- ראשי תיבות של "כדורי נוטלה שטניים"!
(רוצים להשתמש בזה במשפט? "מותק לחמם לך כמה כנו"שים?" "רוצה כוס חלב ליד הכנו"ש שלך?" או- הצילוווווו "אני לא יכול להפסיק לאכול כנו"ששששים, אההההה!")

 

 

העוגה מבוססת על עוגת השמרים האמריקאית הידועה בשם "לחם קופים"- עוגה העשויה מכדורי בצק שמרים, טבולים בחמאה מומסת ומצופים בסוכר, המונחים אחד על השני בתבנית, כך שבתום האפייה כל גרגרן יכול לתלוש לעצמו כדור אחרי כדור. ועוד אחד. ועוד שלושה או ארבעה, ממש כמו בלחם הכדורים הנתלש שהכנתי ממש לאחרונה.

אם גירסת המקור של העוגה לא מושחתת דיה, גירסת הכנו"שים משדרגת את העוגה המפנקת הזאת לסף שחיתות עילאי-
בצק השמרים המיוחד שלה כולל חלב קוקוס, שיוצר בצק רך, לא דביק ומדהים לעבודה, ובעיקר מעניק לתוצאה הסופית מרקם רך וממכר, בטעם עדין ונפלא של קוקוס.
את כדורי הבצק השמנמנים ממלאים בנוטלה, טובלים בסוכר חום ובקוקוס טחון, ובתום האפייה יוצקים מעל זיגוג של קוקוס. וכן, זה מושחת וממכר בדיוק כפי שזה נשמע, ומנחם כמו חיבוק גדול ביום חורף קר.

 

 

 

הפעם החלטתי לחלוק גם אתכם את המתכון האהוב הזה, אז אם גם אתם זקוקים לנחמה מתוקה, או סתם מתחשק לכם לבלות את החורף בכירבול עם עוגת שמרים שווה במיוחד, ממליצה לכם להכין לכם עוגת כנו"שים… זלילה בלתי נשלטת על אחריותכם!

 

 

 

 כמה דברים לפני שמתחילים:

גירסת פרווה-
לגירסת פרווה אפשר להמיר את החמאה בבצק ב-60 גרם שמן קוקוס, לטבול את הכדורים בשמן קוקוס ולמלא את הכדורים בממרח שוקולד שאינו חלבי.

גירסה טבעונית-
בנוסף לכך לגירסה טבעונית אפשר להמיר את הביצה בבצק ב-50 מ"ל נוספים של חלב קוקוס, ולמלא את הכדורים בממרח שוקולד טבעוני.

לא אוהבים קוקוס?
מי שממש לא אוהב קוקוס, יכול גם להמיר את חלב הקוקוס בבצק בשמנת חמוצה או בחלב, את חלב הקוקוס בציפוי בחלב, ואת הקוקוס הטחון בציפוי בכמות שווה של סוכר חום.

טיפ להתפחה-
לעבודה קלה ונוחה במיוחד עם הבצק, מומלץ להתפיח אותו כחצי שעה בטמפרטורת החדר ולאחר לעטוף היטב בניילון נצמד ולהעביר להתפחה במקרר למשך הלילה. (בקיץ זה מאסט).

במקרה הכינותי מראש-
כמו כל עוגות השמרים גם מאפה זה במיטבו ביום ההכנה, אבל גם אפשר לשמור אותו בקופסא אטומה במקפיא, ולחמם במיקרו או להפשיר בטמפרטורת החדר כדורי שמרים בכל פעם שמתחשק- זה פינוק אמיתי!

הכנה בקיץ-
במידה ומכינים את העוגה בקיץ, כדאי לאפסן את הנוטלה מראש בקירור, כדי להקל על תהליך המילוי. כמו כן בימים חמים יהיה קל יותר לעבוד עם הבצק לאחר התפחה במקרר למשך הלילה כשהבצק מכוסה היטב.

 

 עוגת כדורי שמרים קוקוס ונוטלה (עוגת כנו"שים)

החומרים:

לבצק:
450 גרם (3 כוסות ורבע) קמח
60 גרם (שליש כוס פחות כפית) סוכר
8 גרם שמרים יבשים או 25 גרם שמרים טריים
1 כפית מלח
1 ביצה
1 כפית תמצית וניל
240 מ"ל (כוס) חלב קוקוס (נקרא גם נוזל קוקוס), חמים
30 מ"ל (2 כפות) מים, חמימים
80 גרם חמאה, רכה מאוד  (ראו גירסת פרווה בהערות מעל למתכון)

למילוי וציפוי:
150 גרם חמאה (נשארת שליש מהכמות, אבל ככה הכי נוח לטבול!)
80 גרם (שליש כוס דחוסה) סוכר חום
80 גרם (שליש כוס ועוד כף) סוכר לבן
45 גרם (חצי כוס) קוקוס טחון
200 גרם (שלושת רבעי כוס) ממרח נוטלה

לזיגוג קוקוס:
120 גרם (כוס) אבקת סוכר
1-2 כפות חלב קוקוס

כלים:
תבנית קוגלהוף 24-26 ס"מ,
או- תבנית 26 ס"מ עם רינג/קופסת שימורים ריקה וצרה במרכז (כמו כאן למשל)

אופן ההכנה:

לבצק:
בקערת מערבל חשמלי עם וו הלישה מערבבים קמח, סוכר ושמרים. מוסיפים מלח, ביצה, תמצית וניל, חלב קוקוס בהדרגה ומים ולשים עד לקבלת בצק. מוסיפים חמאה רכה בהדרגה ולשים 8-10 דקות נוספות לבצק אלסטי, מבריק ורך מאוד. מעבירים לקערה מקומחת קלות, מכסים במגבת נקייה או בניילון נצמד ומתפיחים עד להכפלת הנפח בטמפרטורת החדר או במקרר למשך הלילה. (בקיץ כדאי להתפיח במקרר כדי להקל על העבודה עם הבצק).

למילוי וציפוי:
כשהבצק סיים לתפוח, ממיסים את החמאה בקערה קטנה, מצננים כך שלא תהיה חמה למגע ומברישים היטב את התבנית בחמאה בעזרת מברשת אפייה. מערבבים בקערה נוספת את שני סוגי הסוכר עם הקוקוס.
מעבירים את הנוטלה לשקית זילוף ללא צנתר (לא חובה אם אין לכם, זה מקל קצת על המילוי).

מרדדים את הבצק על משטח עבודה מקומח קלות לריבוע בגודל של בערך 36×36 ס"מ, מכסים במגבת נקייה או בניילון נצמד רופף ומניחים לבצק לנוח ל-10 דקות.
חותכים את הבצק בעזרת גלגלת פיצה או סכין חדה לריבועים של 6 ס"מ (6 שורות ו-6 טורים). אל תתאמצו ליצור קוביות שוות בגודלן, זה ממש לא משנה, וחלק מהיופי של המאפה טמון דווקא באי הסימטריה של הכדורים. מזלפים תלולית נוטלה על כל ריבוע בצק, או פשוט מניחים חצי כפית של נוטלה על כל ריבוע (כמו שאפשר לראות בתמונה אני מילאתי את הכדור הפעם יותר בנדיבות, אבל זה גם מקשה יותר על סגירת הכדורים).

מותחים מעט בכל פעם את פינות ריבוע הבצק לצדדים, צובטים אותן כלפי המרכז מעל למלית, מגלגלים לכדור ומניחים בצד. חוזרים על הפעולה עם יתרת הבצק. (לסגירה קלה של הכדורים, הכי נוח קודם למתוח לצדדים 2 פינות נגדיות של הריבוע ואז לצבוט אותן יחד במרכז מעל למלית. לחזור על הפעולה עם שתי הפינות הנותרות ולגלגל בעדינות לאיטום מלא, הקפידו שלא יהיו חורים).
טובלים בכל פעם כדור בחמאה המומסת, ומגלגלים היטב בתערובת הסוכר והקוקוס לציפוי (כדי לא להתלכלך הכי קל לטבול בחמאה בעזרת יד אחת ולגלגל בציפוי ביד השנייה כמו בשניצל). מפזרים את הכדורים בתבנית בשכבות, מכסים במגבת ומתפיחים עד שהכדורים מכפילים את נפחם (היאזרו בסבלנות, ההתפחה השנייה כאן לוקחת קצת זמן- במיוחד בחורף).

מחממים תנור ל-180 מעלות ואופים את העוגה 30-35 דקות להשחמה (במידת הצורך כדאי לכסות את המאפה בנייר אלומיניום רופף אחרי כ-20 דקות אפייה על מנת שהעוגה לא תשחים יתר על המידה). מצננים ל-10 דקות בתבנית והופכים על צלחת הגשה (אל תתפתו להפוך קודם כי הכדורים עלולים להתפרק, הצינון חשוב כדי לשמור על העוגה שלמה).

לזיגוג קוקוס:
מעבירים לקערה קטנה את אבקת הסוכר המנופה, מטפטפים פנימה את חלב הקוקוס, מעט בכל פעם תוך כדי עירבוב עד לקבלת זיגוג חלק וסמיך. מטפטפים את הזיגוג על המאפה החם כך שזולג מהצדדים ונספג במאפה. מצננים, תולשים ומחסלים בהנאה.

 

 הכנתם את המתכון? אל תשכחו לצלם ולשתף בתוצרים היפים שלכם!

תייגו בתמונה את עמוד האינסטגרם שלי The_Cookie_Fairy
או שתפו אותה בעמוד הפייסבוק של פיית העוגיות