תאנים הם התותים החדשים! באופן רשמי התאנים היפהפיות תפסו את תפקיד המאהב העונתי אצלי במטבח, ובתקווה ישמשו כממלאות מקום מלאות חן כמעט עד שישובו התותים למדף. בחודש האחרון הפירות היפים מככבים אצלי כמעט בכל קינוח שבא ליד, ולמרות שבמקרה הזה הן שחקן שולי, הפעם הגיעו כדי לעטר ביופיין טארט חגיגי לראש השנה בטעמים של וניל, קרמל ואגוזים.

 

 

את הטארט הנוכחי הכנתי לראשונה בגירסה קצת אחרת בדיוק לפני שנה, וכבר כשהגיעו התאנים הראשונות למדפים, ידעתי שזה בדיוק מה שמתחשק לי להכין. עבור הכנתו אין צורך בתבניות מיוחדות, הוא לא מצופה בגלסאז'ים ולמעשה אינו דורש הרבה יותר עבודה מטארט מושקע סטנדרטי.

קלתית הטארט ממולאת בקרם אפוי של פקאנים קלויים, ובשכבה של קרמל מלוח מיוצב. מעל מרוחה שכבה דקיקה של שוקולד לבן מומס  המחזיקה מעליה דיסקית שמנמנה של מוס וניל קרמי ואוורירי. לסיום הטארט מעוטר סביב בחצאי תאנים בשלות שמעניקות לו מראה מפונפן במיוחד, ומראה של שמש קורנת מתאנים. התוצאה- טארט מיוחד למראה ובשילוב טעמים חגיגי, מושלם לזלילה בתקופת החגים.

 

 

  כמה דברים לפני שמתחילים:

חשוב לומר-
במידה ואתם קולים וטוחנים את האגוזים בעצמכם בבית (כמוני למשל), כדאי לטחון אותם יחד עם חלק מאבקת הסוכר שבמלית על מנת שהתערובת שמפרישה שומנים לא תיהפך למרציפן אגוזים.

אין לכם תאנים או פשוט לא אוהבים?
אפשר להכין את הטארט גם בשילוב של אגסים או תפוחים במקום, חתוכים לקוביות או לפלחים ומוקפצים בקצת חמאה וסוכר.
אפשר גם לזלף סביב לטארט שמנת מתוקה מוקצפת עם מעט קינמון במקום הפרי.

במקרה הכינותי מראש-
ניתן להכין את הטארט מראש ולשמור בהקפאה, ללא התאנים.

 

  טארט אגוזים, קרמל מלוח, מוס וניל ותאנים

החומרים:

לקלתית:
115 גרם חמאה, רכה
60 גרם (חצי כוס) אבקת סוכר
1 ביצה
1/2 כפית תמצית וניל
1/2 כפית דבש
קורט יפה של מלח
200 גרם (כוס וחצי פחות כף) קמח
25 גרם (2 כפות יפות) קורנפלור

למלית אגוזים:
60 גרם חמאה רכה
60 גרם (חצי כוס) אבקת סוכר
75 גרם (3/4 כוס) פקאנים או אגוזי לוז (רצוי קלויים), טחונים
20 גרם (2 כפות) קורנפלור
1 ביצה גדולה
קורט מלח

לקרמל מלוח:
4 גרם (כפית) ג'לטין
140 גרם (3/4 כוס פחות כף) סוכר
150 מ"ל (חצי כוס ועוד 2 כפות) שמנת להקצפה 38%
2 כפיות דבש
100 גרם חמאה רכה
1/4 כפית מלח
70 גרם שוקולד לבן, קצוץ (למריחה בין השכבות)

למוס וניל:
4 גרם (כפית) ג'לטין
60 מ"ל (רבע כוס) חלב
250 מ"ל (גביע) שמנת להקצפה 38%
1 כפית מחית וניל או תמצית טובה
2 חלמונים
60 גרם (שליש כוס) סוכר
קורט מלח
50 גרם שוקולד לבן, קצוץ

לעיטור:
תאנים טריות
מעט נפאז' או דבש
80 מ"ל (שליש כוס) שמנת להקצפה 38%
2 כפיות אבקת סוכר
עלי נענע קטנים

כלים:
תבנית פאי או רינג נמוך 24 ס"מ
תבנית או רינג 18 ס"מ

אופן ההכנה:

לקלתית:
בקערת מערבל חשמלי עם וו גיטרה או במעבד מזון, מעבדים חמאה רכה ואבקת סוכר דקותיים לקרם חלק. מוסיפים ביצה, תמצית וניל, דבש ומלח ומערבבים. מוסיפים קמח וקורנפלור ומעבדים רק עד לקבלת בצק. מעבירים לקירור לשעתיים או יותר. מרדדים את הבצק על משטח מקומח לעלה בעובי של כ-3 מ"מ,  ומרפדים את תבנית הפאי או הרינג. מקפיאים לשעה.

למלית אגוזים:
בקערת מעבד מזון מעבדים חמאה רכה עם אבקת סוכר דקותיים לקרם רך. מוסיפים אגוזים טחונים וקורנפלור ומעבדים קלות להטמעה. מוסיפים ביצה ומעבדים לתערובת חלקה. מעבירים לקירור לשעה. מחממים תנור ל-180 מעלות, מכסים את הקלתית בניילון נצמד עמיד בחום  או בנייר אפייה מקומט,  ומניחים מעל משקולות אפייה או קטניות יבשות. אופים את הקלתית 15 דקות באפייה העיוורת, לאחר מסירים את המשקולות, ואופים עוד 5 דקות באפייה רגילה עד הזהבה קלה. מצננים. משטחים את מלית הפקאנים בקלתית ואופים 15-18 דקות כך שהמלית תופחת ומעט מזהיבה. מצננים.

לקרמל מלוח:
מערבבים ג'לטין בכף מים ומניחים לשבת ל-5 דקות. בסיר בינוני מבשלים את הסוכר עד לקבלת קרמל. במקביל מביאים לרתיחה בסיר קטן או במיקרוגל את השמנת. ברגע שנוצר קרמל בגוון הרצוי, יוצקים פנימה את השמנת החמה בזרם דק תוך עירבוב רצוף לנוזל חלק. מוסיפים דבש וחמאה רכה ומערבבים לתערובת חלקה. ממיסים את הג'לטין ומוסיפים פנימה. לסיום מוסיפים קורט יפה של מלח. מצננים לטמפרטורת החדר. שומרים בצד כף גדושה מהמלית עבוד הדבקת התאנים, ויוצקים את היתרה על מלית הפקאן, ומקררים לכמה שעות עד שהתערובת יחסית יציבה. ממיסים שוקולד לבן  ומשטחים על הקרמל בשכבה דקה. שומרים בקירור.

למוס וניל:
מערבבים ג'לטין ב-2 כפות מים ומניחים לשבת ל-5 דקות. בסיר קטן מביאים לרתיחה חלב, 50 מ"ל מהשמנת (3 כפות) ומחית או תמצית וניל. בקערה קטנה טורפים חלמונים עם סוכר ומלח. יוצקים לחלמונים מחצית מכמות החלב החם בהדרגה תוך טריפה להשוואת טמפרטורות, ומשיבים את התערובת כולה לסיר. מבשלים על להבה נמוכה תוך טריפה עד שהתערובת כמעט מגיעה לרתיחה, מסמיכה קלות ומצפה כף, לקבלת קרם אנגלז (83 מעלות). מסננים לקערה ובתוכה השוקולד הלבן, מניחים לשבת לדקה להינמס ומערבבים לתערובת חלקה. ממיסים ג'לטין (15 שניות במיקרו) ומערבבים פנימה. מצננים לטמפרטורת החדר (אפשר גם לזרז קירור במקרר). מקציפים את יתרת השמנת (200 מ") במערבל חשמלי לקצפת רכה, ומקפלים לקרם האנגלז לקרם חלק.  יוצקים לתבנית או רינג 18 ס"מ מרופד בניילון נצמד, ומעבירים להקפאה למשך כ-4 שעות להתייצבות מלאה.

להרכבה:
מניחים את דיסקית המוס במרכז הטארט. שוטפים את התאנים, מייבשים וחותכים לחצאים. מצמידים בעזרת טיפות של קרמל מלוח סביב דיסקית המוס. מברישים את התאנים במעט נפאז' מדולל ומחומם או בדבש מחומם קלות. מעטרים את הטארט בזילופים של שמנת מוקצפת עם אבקת סוכר, קוביות תאנים ועלי נענע קטנים. שומרים במקרר.

 

 הכנתם את המתכון? אל תשכחו לצלם ולשתף בתוצרים היפים שלכם!

תייגו בתמונה את עמוד האינסטגרם שלי The_Cookie_Fairy
או שתפו אותה בעמוד הפייסבוק של פיית העוגיות