שוב מגיע הפסח! החג בו המכורים לאפייה וחובבי הפחמימות מרכינים את ראשם ובמשך כשבועיים מתאבלים על לכתו של אחד המרכיבים הכי חשובים במטבח – הקמח… כי איך אפשר להסתדר בלעדיו?!  איך נחיה בלי חלה ריחנית בשבת לנגב את הרוטב? איך נאפה עוגות ועוגיות באמת מושלמות? איך נשמח בג'אנק פוד שאנחנו קונים בירידים במחירים מופקעים, כשבמקום המבורגר או נקניקיה בלחמניה, מגישים לנו אותה בתוך מצה רטובה? ומה עם הקרואסון ליד הקפה של הבוקר, והבורקס של שבת? והג'חנון עם הביצה ליד? באמת נראה לכם שמצה היא תחליף ראוי?!

 

 

אז כן, בתור מכורה לאפייה, קשה לי מאוד לחיות בעולם ללא קמח ובדרך כלל מעדיפה שלא לאפות כלום עד שהפסח ייגמר, מאשר להתפשר על עוגות בטעם של קמח מצה. אבל אם כבר אני מרימה את הכפפה, אדאג להכין תמיד עוגות שלא ירגישו פסחיות בשום צורה, כמו למשל בעוגה הטעימה הזו – עוגת פיניאטה!

 

 

 

העוגה אמנם נראית תמימה וצחורה מבחוץ, אבל טומנת בחובה מלית מפתיעה- ערימה גדולה של תותים טריים וטרפאלס שוקולדיים, שיחשפו להפתעת האורחים רק ברגע בו תפרסו את העוגה! העוגה עצמה מורכבת מטורט קקאו טעים, מוברש במעט סירופ לתוספת רכות וממולא בקצפת, שהופך אותה לעוגה המושלמת לילדים ולמבוגרים, לפסח ולכל השנה. היא לא כבדה מדי, ולא מתוקה מדי, ולכן לגמרי יכולה לשמש כקינוח נהדר גם אחרי ארוחת הסדר הכבדה. אם זה לא מספיק היא לגמרי כשרה לפסח, נטולת גלוטן, ואפילו כוללת גירסת פרווה. חוץ מהקוריוז המגניב, באמת מדובר בעוגה טעימה, שלפי טעמה לעולם לא הייתם מנחשים שהיא כשרה לפסח,  ולכן בהחלט אפשר גם להכין אותה בכל יום אחר בשנה לימי הולדת או ארוחות חגיגיות.

 

 

העוגה הפסחית שלי משתתפת בפרויקט "מבשלים ביחד", במסגרתו הפעם חבורת בלוגרים מוכשרים וחובבי אוכל טעים, התאגדה כדי להביא לכם את המתכונים המושלמים לרגל החג- ממנות ראשונות, עיקריות ועד לקינוחים, ואת כולם הפעם תוכלו למצוא ממש כאן. בנוסף בקטגוריית מתכוני פסח בבלוג כבר מחכות לכם עוד קינוחים וגם עוגות חגיגיות שיוכלו להפוך את ליל הסדר שלכם למתוק במיוחד. שיהיה לכולם חג פסח שמח וטעים!

 

 

 כמה דברים לפני שמתחילים:

חשוב לומר-
המתכון יוצר עוגה גבוהה מאוד (12 ס"מ!) בתבנית 20-22 ס"מ. מי שרוצה להכין עוגה בתבנית 24 ס"מ, יכול להגדיל כמויות ב-50%  (כלומר- להכפיל את כל אחד מהרכיבים במתכון ב-1.5).

במקרה הכינותי מראש-
ניתן לאפות את עוגות השוקולד יום קודם,  אבל כדאי להרכיב את העוגה ביום האכילה. העוגה תהיה במיטבה ביום ההרכבה או למחרת.

תבנית האפייה-
עבור הכנת העוגה מכינים בלילה אחת, ומחלקים אותה בין 2 תבניות אפייה שאופים יחד במקביל. למי שיש רק תבנית אחת, יכול פשוט לחלק את מתכון העוגה לחצי, ולהכין אותו בפעמיים. (אי אפשר לתת לחצי מהתערובת לשבת ולחכות בקערה בזמן האפייה, כי הקצף ישקע).

גיוונים בטעמים-
ניתן גם להמיר את הטראפלס בפרלינים, או בכדורי שוקולד ממולאים קנויים.

 

 עוגת פיניאטה תותים, טראפלס וקצפת

החומרים לעוגה גבוהה בתבנית 20-22 ס"מ:

לטורט קקאו:
100 גרם (שלושת רבעי כוס) קורנפלור או קמח תפו"א
70 גרם (חצי כוס) קקאו
1/2 כפית אבקת אפייה
200 גרם (2 כוסות) שקדים טחונים
60 מ"ל (רבע כוס) חלב, או חלב סויה
60 גרם חמאה, או 6 כפות שמן
1 כפית קפה מגורען
8 ביצים גדולות, בטמפרטורת החדר
1/4 כפית מלח
250 גרם (כוס ורבע) סוכר

לטראפלס:
100 מ"ל (שליש כוס ועוד 2 כפות) שמנת להקצפה 38%, או קרם קוקוס
150 גרם שוקולד מריר, קצוץ
קורט מלח
אבקת קקאו, לציפוי

לסירופ:
100 גרם (חצי כוס) סוכר
100 מ"ל (שליש כוס ועוד 2 כפות) מים
20 מ"ל (2 כפות) רום או ברנדי, או 1 כפית תמצית וניל

למילוי וציפוי:
סלסלת תותים
625 מ"ל שמנת להקצפה 38% (2 גביעים וחצי), או קצפת צמחית
60 גרם (חצי כוס) אבקת סוכר, מנופה

כלים:
2 תבניות 20-22 ס"מ,עם תחתית מרופדת בנייר אפייה
(אפשר לחלק את חומרי העוגה ל-2 ולהכין בפעמיים אם יש רק תבנית אחת)

אופן ההכנה:

לטורט קקאו:
מחממים תנור לחום 165 מעלות במצב טורבו. מנפים לקערה קורנפלור, קקאו ואבקת אפייה. מערבבים שקדים טחונים ומניחים בצד. מחממים יחד במיקרוגל או בסיר קטן חלב, חמאה וקפה, מערבבים עד שהחמאה והקפה נמסים. מצננים. מקציפים במערבל חשמלי ביצים שלמות עם מלח וסוכר בהדרגה במשך 10-12 דקות, לקצף בהיר, סמיך ותפוח מאוד. מסירים את הקערה מהמיקסר, מוסיפים את החומרים היבשים בהדרגה, ומקפלים בעדינות לאיחוד. מוסיפים בהדרגה את תערובת החלב בזרם דק, ומקפלים בעדינות רק עד לתערובת חלקה. מחלקים את הבלילה בין שתי התבניות, ואופים ביחד בתנור 35 דקות, עד שקיסם הננעץ בעוגה יוצא יבש. מומלץ לצנן את העוגה בהדרגה כדי שתשמור על גובהה. (אני ציננתי קודם בתנור סגור, לאחר עם דלת מעט פתוחה, ולאחר שהגובה התייצב העברתי לצינון מלא בטמפרטורת החדר). מומלץ מאוד להעביר את העוגות לקירור לפני ההרכבה, קל יותר לפרוס אותן כשהן יציבות.

לטראפלס:
בסיר קטן או במיקרוגל ממיסים שמנת ושוקולד קצוץ, מערבבים לתערובת חלקה. מוסיפים מלח ומעבירים לקירור למשך כשעתיים להתייצבות. יוצרים כדורים קטנים בגודל 2-3 ס"מ, ומגלגלים היטב בקקאו לציפוי. שומרים בקופסה אטומה בקירור עד להרכבה.

לסירופ:
בסיר קטן מבשלים סוכר ומים עד שהסוכר נמס והתערובת מגיעה לרתיחה. מוסיפים לבשל לעוד דקותיים ומכבים להבה. מצננים ובוחשים פנימה תמצית וניל או רום / ברנדי.

למילוי וציפוי:
חותכים כל אחת מהעוגות בסכין משוננת לחצי, לקבלת 4 פרוסות עבות של עוגה בסך הכל. אם העוגות לא לגמרי ישרות,  אפשר ליישר את חלקן העליון מעט בעזרת סכין. (העוגה מעט מתפוררת בחיתוך וזה בסדר). קורצים במרכז שתי פרוסות עיגול של כ-14 ס"מ, אפשר להיעזר בצלחת למדידת הגודל, ולחתוך סביבה בסכין חדה. שומרים בצד כמה תותים יפים לקישוט העוגה. שוטפים ומייבשים את יתרת התותים, תולשים את העלים. מגלגלים שוב את הטראפלס בקקאו כך שיהיו מצופים היטב. מקציפים במערבל חשמלי שמנת להקצפה ואבקת סוכר לקצפת יציבה. מניחים פרוסת עוגה שלמה על צלחת הגשה, מברישים בסירופ, ומשטחים מעל שכבה שמנמנה של קצפת (בערך סנטימטר). מניחים מעל שכבת עוגה עם חור במרכזה.  מברישים בסירופ, ומזלפים או מורחים מעל טבעת שמנמנה של קצפת. מכסים בטבעת עוגה נוספת.  כעת ממלאים את השקע שנוצר במרכז- ראשית מטביעים בתוך תחתית הקצפת שכבה של תותים בצורה צפופה, וממלאים את יתרת השקע בהרבה תותים וטראפלס, עד שממלאים את הפתח לגמרי. (חשוב שהפתח יהיה מלא היטב כדי שיחזיק את שכבת העוגה מעל יציבה). מברישים את טבעת העוגה בסירופ, מזלפים שוב טבעת קצפת וסוגרים בשכבת עוגה אחרונה. מצפים את העוגה כולה בקצפת, מעטרים בתלוליות קצפת, בטראפלס ובתותים טריים. מגישים לשולחן, ופורסים לפני כולם. להגשה מרשימה, ניתן גם להגיש את העוגה כשמשולש פרוס ממנה,  ולהוסיף מערום תותים וטראפלס בפתח, כמו בתמונה.

 

 הכנתם את המתכונים? אל תשכחו לצלם ולשתף בתוצרים היפים שלכם!

תייגו בתמונה את עמוד האינסטגרם שלי The_Cookie_Fairy
או שתפו אותה בעמוד הפייסבוק של פיית העוגיות