פרויקט "פיית העוגיות מגשימה משאלות" חוזר, להגשמת המשאלות המתוקות שלכם הקוראים!
במסגרתו כבר הספקתי להגשים את המשאלה של שיר שביקשה ממרח נוטלה משוקולד לבן, את הבקשה של שירי לעוגיות קפה שחור עם חלבה, וגם הבקשה של פייה מקסימה בת 4 לעוגת "אבא עושה בושות" כבר קרמה עור וגידים. גם הפעם באתי לעזרת חבר, והבקשה שנשלפה מהסלסלה הפעם היא המשאלה של ענת לוי, וזה מה שהיא ביקשה-

האמת ענת, שקלעת לי בול לזיכרונות הילדות.  כשהייתי קטנה זה לגמרי היה אחד הממתקים החביבים עליי, הוא משתלב נפלא באווירת החופש והקיץ, וממש השתוקקתי להגשים את המשאלה המגניבה הזאת! חסל סדר תמציות הטעמים וצבעי המאכל שזללנו כשהיינו קטנים- הפעם קבלו את המרמלדה של פעם בגירסה בריאה ואיכותית בהרבה, המורכבת רק מחומרים טבעיים, ומבוססת על פירות טריים, ללא צבעי מאכל או חומרים משמרים, והיא אפילו טבעונית.

את המרמלדה תוכלו להכין מכל פרי שאתם אוהבים, לטחון בבלנדר או במעבד מזון ולסנן לקבלת מחית טרייה ואיכותית, ולבחור את מספר השכבות שמתחשק לכם. עבור הכנת מרמלדה מרובת שכבות, אני השתמשתי בפירות שונים במגוון צבעים וטעמים: פסיפלורה, פטל, מנגו, תות וקרם קוקוס.כדי לשלב במרמלדה גם מרקמים כמו שענת הציעה, השארתי בשכבת הפסיפלורה קצת גרעינים, והוספתי לשכבות הקוקוס מעט קוקוס טחון. בנוסף בתום ההכנה גלגלתי את המרמלדה כנהוג בגרגירי סוכר, שגם הם מוסיפים קראנצ'יות מעולה.

 

אז במפתיע, מסתבר שהכנת מרמלדה הרבהההה יותר פשוטה ומהירה ממה שחושבים, ודורשת בעיקר בישול קצר בסיר תוך עירבוב לטמפרטורה הרצויה, ושיטוח בתבנית בשכבה ישרה. הטירחה האמיתית היחידה היא שטיפת הכלים הדביקים בכל פעם, אבל עם קומקום מלא במים רותחים וקצת נחישות, גם את זה צולחים.בנוסף בהכנת מרמלדה מרובת שכבות מומלץ מאוד לתת למרמלדה להתייבש היטב בתום ההכנה. המרמלדה הטרייה יחסית רכה ובעלת מרקם שמזכיר קצת ג'לי, וכדי שתקבל מרקם מרמלדי נגיס וכיפי יותר, שגם יאפשר לנו לפרוס אותה בקלות, צריך לטבול אותה בסוכר, ולתת לה לשבת ליומיים-שלושה בטמפרטורת החדר.

בזמן הזה היא תוכל לנשום אוויר, לחשוב על משמעות החיים, וגם תקבל לאט לאט מעטפת חיצונית נוקשה, ומרקם פנימי יותר נגיס וכיפי. עבורי שלב הייבוש היה דווקא השלב המרתק בתהליך, ונהניתי מאוד להציץ על המרמלדה, ולבדוק כיצד המרקם משתנה ומתייצב בכל כמה שעות.

 

 

בסוף התהליך התקבלה מרמלדה נהדרת, בשלל צבעים, מרקמים וטעמים מרעננים, והכי כיף לדעת שהכל על בסיס טבעי וביתי. אז הרבה תודה לענת על האתגר המרתק הזה, ונתראה בהגשמת המשאלות הבאה :)אם גם לכם יש רעיונות לעוגות מגניבות או פנטזיות על קינוחים יצירתיים- שלחו אותם אליי, ואם הרעיון שלכם ידליק אותי במיוחד, הוא יזכה לביצוע חגיגי וייכב במתכון שייכתב במיוחד עבורכם ויפורסם בבלוג

 

 כמה דברים לפני שמתחילים:

מחיות פרי-
מחיות פרי ניתן לרכוש בחנויות האפייה מובחרות, אבל הרבה יותר פשוט, זול וטעים לטחון לבד את פירות העונה. פירות רכים כמו תותים ומנגו ניתן לטחון בבלנדר או במעבד מזון, ולסנן במסננת צפופה.  פירות קשים כמו משמש או אפרסק יזדקקו לבישול מקדים בסירופ סוכר לפני הטחינה.  ניתן לטחון גם פירות קפואים כמו פטל ודובדבנים, או פירות משומרים כמו אננס ומשמשים. (אני ניסיתי- מחית פסיפלורה, מחית פטל, מחית מנגו, מחית תות וקרם קוקוס. הפסיפלורה לדעתי היתה הטובה ביותר)

חשוב שמחיות הפרי יהיו מסוננות במסננת צפופה לקבלת מרמלדה חלקה.  במידה ומכינים מחיות לבד, קחו בחשבון שיש לטחון כמות גדולה מהמצוין במתכון בגלל הסינון.

הצטיידו במדחום-
חשוב להצטייד במדחום, בישול המרמלדה מתבצע לפי טמפרטורות מדויקות, ובלעדיו לא יתקבל המרקם הדרוש.

במקרה הכינותי מראש-
מומלץ בחום להכין מראש את כל המרכיבים בקעריות לפני תחילת הבישול,  לא יהיה לכם זמן פנוי לעשות זאת במהלך ההכנה, כי תהיו עסוקים בלערבב בלי הפסקה.

הכנת המרמלדה-
את תערובת המרמלדה המוכנה יש לצקת לתבנית מיד בתום הבישול. מספיק שתמתינו 15 שניות והיא כבר תתחיל להתגבש.
במידה ומכינים מרמלדה בשכבות, חשוב להכין את כל השכבות ברצף, אחרת הן לא יצמדו האחת לשניה.

חשוב לומר-
באופן עקרוני בהכנת מרמלדה כדת וכדין, יש לבצע התאמות קלות של כמות הסוכר והפקטין במתכון, בהתאם לכל פרי בו משתמשים. למי שלא מעוניין להסתבך מומלץ פשוט לעקוב אחר המתכון הבסיסי לכל השכבות. מי שרוצה להגדיל ראש, יכול לעיתים להפחית קצת סוכר, פקטין או גלוקוזה לפי מידת הסמיכות, החומציות, רמת הפקטין והמתיקות של הפרי בו משתמשים.

שימו לב שהמתכון מניב שכבה אחת של מרמלדה, כך שתוכלו להכין לפיו כמה שכבות שמתחשק. מי שמעוניין להכין מרמלדה בטעם אחד, יכול לשלש כמויות.

 

 מרמלדה

החומרים לכל שכבה:
100 גרם (חצי כוס פחות כף) מחית פרי
3 גרם (2/3 כפית) פקטין
100 גרם (חצי כוס) סוכר
25 גרם (כף) גלוקוזה, מחוממת
1.5 גר' (1/4 כפית) חומצה ציטרית / מלח לימון
סוכר לבן, לציפוי

כלים:
תבנית מרובעת 15 ס"מ

אופן ההכנה:
שוקלים מראש את כל המרכיבים, ומכינים תבנית מרופדת בתחתיתה בניילון נצמד, משטח סיליקון או נייר אפייה משומן. מחממים בסיר קטן את מחית הפרי ל-40-45 מעלות (חשוב שלא לחמם מעבר כדי שהפקטין שנוסיף לא יהפוך גושי). במקביל מערבבים פקטין עם כ-20 גר' מהסוכר, וכשהתערובת בסיר מגיעה לטמפרטורה הדרושה, מוסיפים אותו פנימה בהדרגה תוך עירבוב. מביאים לרתיחה, ומבשלים תוך בעבוע ועירבוב למשך דקה קלה. מוסיפים גלוקוזה ויתרת כמות הסוכר, ומביאים ל-106 מעלות, תוך עירבוב רצוף כדי שהתערובת לא תידבק לתחתית. חשוב שלא לבשל על להבה גבוהה מדי תוך בעבוע חזק, במידה והתערובת תעבור את הטמפרטורה הרצויה או תיחרך, היא עלולה להתייצב עוד לפני שתיצקו אותה לתבנית. במקביל לבישול מערבבים חומצה ציטרית או מלח לימון עם 1/4 כפית מים, וכשהטמפרטורה מגיעה ליעדה מערבבים אותה פנימה, יוצקים את התערובת מיד לתבנית, ומטלטלים קלות כך שיוצרת שכבה ישרה. שוטפים בזריזות את הסיר (מים רותחים עושים פלאים), וממשיכים מיד להכנת השכבה הבאה, אותה ניצוק מעל ברגע שתהיה מוכנה.
חשוב להמשיך ולהכין את השכבות ברצף, אחרת יתקשו להיצמד האחת לשניה.

מניחים למרמלדה להתייצב בטמפרטורת החדר כמה שעות לפחות, מעבירים סכין מסביב לדפנות ומסירים מהתבנית. חותכים בסכין משוננת למלבנים או לכל צורה שרוצים, ומגלגלים בסוכר לציפוי. מניחים על רשת אפייה, ונותנים למרמלדה לשבת בטמפרטורת החדר במשך 2-4 ימים לייבוש, כך שהיא מתייצבת ומקבלת מעטה חיצוני יותר נוקשה. (הייבוש תלוי טמפרטורה ולחות- בחורף יומיים יספיקו, בקיץ תצטרכו שלושה-ארבעה. בלילה אפשר גם לאפסן בתנור כדי להימנע ממזיקים). שומרים את המרמלדה בקופסה אטומה, בחורף ניתן לשמור בטמפרטורת החדר במקום מוצל ויבש, בקיץ כדאי לאפסן במקרר ולהוציא לטמפרטורת החדר לריכוך מעט לפני האכילה.

 

 הכנתם את המתכון? אל תשכחו לצלם ולשתף בתוצרים היפים שלכם!

תייגו בתמונה את עמוד האינסטגרם שלי The_Cookie_Fairy
או שתפו אותה בעמוד הפייסבוק של פיית העוגיות