לפני שבוע וקצת, פירסמתי בעמוד הפייסבוק של הבלוג הצעה מפתה: כתיבת מתכונים במיוחד לפנטזיות המתוקות והיצירתיות שהכי מתחשק לכם לאכול, יד ראשונה מפייה. כי לאחר שהגשמתי כל כך הרבה משאלות מתוקות משל עצמי, למה שלא אנצל את היותי פיית עוגיות, להגשמת המשאלות המתוקות שלכם הגולשים?
עוקבים רבים שלחו לי שלל רעיונות מפתים וכבר הפעם התפניתי להגשים שניים מהם, שהתגלו כהצלחה מסחררת ונושנשו כהרף עין! הבקשה הראשונה הפעם, היא של הגולשת שיר אריאלי-

אני מודה, מאחר ואני חובבת גדולה של נוטלה, וגם מתה על שוקולד לבן, אין ספק שהבקשה לנוטלה לבנה מיד עשתה לי חשק לנסות ולהכין אותה ומיד בסוף השבוע, ניגשתי לנסות ולפתור את האתגר. הקריטריונים שהצבתי לעצמי:
– ממרח פשוט להכנה, עם מינימום מרכיבים
– עשוי מחומרי גלם שיהיו נגישים לכל אחד בבית (ביוש אבקת חלב וחמאת קקאו)
– וכמובן בעל טעם ומרקם מצוין, לא נוזלי מדי או קשה מדי למריחה כמו ששירי ביקשה

האתגר הראשון שניגשתי לפצח היה הטעם, להשגתו השתמשתי בחומרי גלם איכותיים-  אגוזי לוז מאיכות טובה שנקלו בבית לצבע זהוב יפה ונטחנו היטב, יחד עם שוקולד לבן משובח שהוספתי ממנו עוד ועוד, עד לקבלת טעם שוקולד לבן מודגש. תוספת של קצת וניל וקצת מלח לאיזון טעמים, וצלחנו את מבחן הטעם. האתגר השני והעיקרי היה כמובן אתגר המרקם. מראש החלטתי שלא להשתמש בתוספת של חלב ניגר, כפי שבדרך כלל עושים במתכוני נוטלה ביתית רבים, כך שאוכל להאריך את חיי המדף של המוצר, וגם לאפסן אותו בטמפרטורת החדר ולשמור על מרקם קרמי ואינו קשה מדי.

 

 

כך מצאתי את עצמי בכל פעם מוסיפה שוקולד לבן לייצוב, או שמן לדילול, מייצבת במקרר, עוברת לטמפרטורת החדר, ושוב ממיסה ומוסיפה עוד שמן, עד שבסופו של דבר התקבל מרקם ממרחי סמיך ונהדר, שאי אפשר שלא לזלול בלי הפסקה. אז שיר אריאלי, מקווה מאוד שהתוצאה תשביע גם את רצונך, ובהמשך העמוד מחכה לך המתכון המבוקש לנוטלה לבנה.
הבלוג מסיר אחריות מנשנוש הנוטלה הלבנה בצורה בלתי נשלטת וכן ממש לא ממליץ לחמם את הנוטלה הלבנה ולהשתמש בה כרוטב לפנקייקס, כי זה ממכר ברמות אחרותתתת!

 

כמה דברים לפני שמתחילים:

  • רוצים להשקיע ולקבל ממרח טוב באמת? אל תקנו חומרי גלם שישבו שנה על המדף במכולת השכונתית- לתוצאה מירבית, מומלץ בחום להשתמש בשוקולד לבן איכותי ובאגוזי לוז טריים וטובים.
  • עבור השמן הצמחי ניתן להשתמש בשמן חמניות או בשמן קנולה, כל שמן צמחי בטעם עדין,  אבל הכיייייי טוב – שמן אגוזי לוז, שגם מחזק את הטעם האגוזי בצורה נהדרת, רק אם יש לכם בבית)
  • כדי לשמור על אורך חיי המדף של הממרח, דאגו לאפסן אותו בצנצנת מעוקרת.
  • בימים קרים או במידה והממרח מתייצב יתר על המידה- חממו אותו לכמה שניות במיקרו לפני שאוכלים, והוא יתרכך במהרה מחדש.
  • מתחשק לכם לגוון? תוכלו להכין את הממרח גם בשילוב אגוזים אחרים שאתם אוהבים, כמו למשל שקדים או קשיו.

 

נוטלה לבנה – ממרח אגוזי לוז ושוקולד לבן ממכר במיוחד

החומרים:
200 גרם אגוזי לוז (רצוי אגוזים מולבנים, אך אפשר גם טבעיים בקליפתם)
300 גרם שוקולד לבן, קצוץ
8 כפות שמן צמחי (אני השתמשתי בשמן אגוזי לוז שמוסיף טעם)
1 כפית תמצית וניל טובה
קורט יפה מלח

אופן ההכנה:
מחממים תנור ל-130 מעלות, מפזרים את האגוזים בתבנית אפייה, וקולים ל-30 דקות עד שהאגוזים מקבלים הזהבה עמוקה. במידה והשתמשתם באגוזים בקליפתם, בתום הקלייה מעבירים את האגוזים למגבת נקייה, ומשפשפים אותם היטב היטב עד להסרת כל הקליפה. מצננים.
לאחר שהאגוזים הצטננו, ממיסים את השוקולד הלבן על בן מארי (סיר המונח על גבי סיר נוסף ובו מים חמים) או במיקרוגל. מעבירים את אגוזי הלוז למעבד מזון ומעבדים היטב היטב, עד לקבלת מחית רכה וחלקה. תהליך טחינת האגוזים דורש כמה דקות אז היאזרו בסבלנות- בתחילה מתקבלת תערובת פירורית, בהמשך היא הופכת לפירורים לחים, ובסוף התהליך סוף סוף מתקבלת מחית אגוזים מאוד סמיכה.
מוסיפים פנימה את השמן, תמצית הוניל, קורט מלח יפה ואת השוקולד הלבן המומס ומעבדים לקבלת מחית דלילה יותר וחלקה. בשלב זה הממרח יהיה נוזלי למדי, אך הוא יתייצב לאחר ישיבה בטפמרטורת החדר.
מעבירים את הממרח לצנצנת אטומה ומעוקרת, מניחים לשבת לכמה שעות להתייצב וזוללים על פרוסת לחם טרייה, או בתוספת פנקייקס שמנמנים.
שומרים את הצנצנת בטמפרטורת החדר בארון סגור עד לחודש. במידה והמרקם מרגיש יציב מדי לאחר התייצבות והממרח מתקשה יתר על המידה,  חממו אותו לכמה שניות במיקרו לריכוך, והוסיפו לו עוד שמן עד לקבלת מרקם נוח למריחה.

 

הבקשה השנייה לפוסט הזה, היא של הגולשת שירי טופמן, וזה מה ששירי ביקשה-

 

אז הפעם הגעתי לעזרתה של שירי, והחלטתי לעזור לה להשלים את המתכון שניסתה ליצור לעוגיות סנדוויץ' שוות, המשלבות בתוכן קפה שחור, טחינה גולמית, וקוביית שוקולד מריר 70% לקינוח, שילוב טעמים מקורי וטעים שבהחלט שווה שימציאו בשבילו עוגייה!

את העוגיות הכנתי מבצק פריך וטעים, ששובץ בהרבה גרגירי קפה שחור. כל צמד עוגיות הוצמד במלית של קרם של חלבה ובו טחינה גולמית משובחת ונגיעה של דבש (אבל שירי את יכולה גם להשתמש בסילאן). ועבור הפינאלה, כל צמד עוגיות נטבל עד המותניים בשוקולד מריר 70%, שגם מאזן את המתיקות, וגם משתלב נפלא מבחינת שילוב הטעמים. התוצאה התקבלה מוצלחת, ואפילו זוללים שלא מתים על קפה או חלבה נשנשו בהנאה. אז שירי- המתכון מחכה לך בתחתית העמוד, ומקווה שגם את תאהבי את התוצאה!

 

 

כמה דברים לפני שמתחילים:

  • מי שרוצה לקבל עוגיות בטעם קפה שחור מאוד מודגש ואינטנסיבי, יכול להגדיל את כמות הקפה במתכון בעוד כף או לפי הטעם, ובהתאם לסוג הקפה בו משתמשים.   מי שרוצה לקבל דווקא טעם קפה עדין למדי, יכול גם להקטין את הכמות ל-2 כפות.
  • מומלץ להשתמש עבור ציפוי העוגיות בשוקולד משובח 70% כמומלץ במתכון,   המרירות חשובה לאיזון המתיקות הכוללת של העוגיות.
  • פחות בקטע של חלבה? העוגות יסתדרו מעולה גם במלית של גנאש שוקולד לבן.
  • פחות בקטע של קפה? אולי כדאי שתכינו עוגיות אחרות

 

עוגיות קפה שחור במלית קרם חלבה

החומרים לכ-30 עוגיות:

לעוגיות קפה שחור:
220 גרם חמאה, רכה
120 גרם (חצי כוס ועוד 2 כפות) סוכר
350 גרם (2 כוסות וחצי) קמח
1/3 כפית הל טחון (לא חובה)
1/3 כפית מלח
2 כפות חלב או מים
3 כפות קפה שחור  (הקפה הטחון עצמו, לא המשקה)

למלית חלבה:
40 מ"ל (3 כפות) שמנת להקצפה 38%
50 גרם (רבע כוס פחות כף מחוקה) טחינה גולמית טובה
120 גרם שוקולד לבן
40 גרם חמאה
20 גרם (כף) דבש

לציפוי:
200 גרם שוקולד מריר 70%
2 כפות שמן צמחי
מעט שומשום קלוי לעיטור (לא חובה)

אופן ההכנה:

לעוגיות קפה שחור:
בקערת מערבל חשמלי עם וו גיטרה, מקרימים את החמאה הרכה והסוכר לקרם אוורירי. מוסיפים קמח, הל ומלח, ולשים עד שמתחילים להיווצר פירורי בצק קטנים. מוסיפים גם את החלב או המים, ולשים רק עד לקבלת גושי בצק. אם הבצק מרגיש יבש ופירורי מדי, מוסיפים עוד כף חלב או מים. לסיום מוסיפים פנימה קפה שחור, ולשים קלות מאוד כך שהקפה מתפזר בצורה שווה בבצק. (כדי לשמור על פריכות מירבית חשוב שלא ללוש את הבצק יתר על המידה, ממש רק עד שמתאחד). מאחדים את גושי הבצק בידיים לכדור בצק, ומעבירים לקירור לשעתיים או יותר להתייצבות.
מוציאים את הבצק מהמקרר, ולשים מעט לריכוך- בתחילה הבצק עלול להיות מעט קשה או מתפורר, אבל בלישה קלה הוא יתרכך בחזרה. מרדדים את הבצק על משטח מקומח קלות לעלה בצק בעובי של כ-3-4 מ"מ, וקורצים עוגיות עגולות בקוטר של כ-5 ס"מ. לקבלת מרקם מירבי, מומלץ בשלב זה להעביר את העוגיות לקירור או להקפאה קלה לפני האפייה (בימים חמים או במידה והעוגיות מרגישות רכות מאוד בשלב זה זה חובה). אפשר גם להכין את העוגיות מראש עד לשלב זה, ולהעביר לקירור ליום או יומיים עד לאפייה. מחממים את התנור לחום 180 מעלות, ואופים את העוגיות במשך 16 דקות, עד שהן משחימות מעט בתחתיתן. מצננים היטב.

למלית חלבה:
ממיסים יחד בסיר קטן או במיקרוגל את כל מרכיבי הקרם, מערבבים לקבלת תערובת חלקה. מעבירים לקירור עד שהתערובת מסמיכה למרקם של ממרח סמיך.ממלאים כל צמד עוגיות במלית בעזרת כפית, או שקית זילוף.

לציפוי:
ממיסים את השוקולד במיקרוגל או על בן מארי, ומערבבים פנימה את השמן. טובלים בשוקולד מחצית מהעוגייה, מנערים קלות להסרת עודפי שוקולד, ומניחים על תבנית מרופדת בנייר אפייה. (לטבילה נוחה וקלה, מומלץ להניח את סיר הציפוי על מגבת מקופלת, כך שהסיר מונח באלכסון ויוצר בריכה שוקולדית נוחה לטבילה). מצננים להתייצבות, וזוללים. מאפסנים את העוגיות בקופסה אטומה- ביום ההכנה בטמפרטורת החדר, למחרת כדאי להעביר לקירור, אך להוציא לטמפרטורת החדר לריכוך לפני האכילה.

 הכנתם את המתכונים? אל תשכחו לצלם ולשתף בתוצרים היפים שלכם!

תייגו בתמונה את עמוד האינסטגרם שלי The_Cookie_Fairy
או שתפו אותה בעמוד הפייסבוק של פיית העוגיות