הפעם בחרתי לשתף אתכם בעוגה נפלאה בה נתקלתי בבלוג המקסים Palachinka– מדובר בעוגה רוסית בשם מֵדוֹביק, העשויה שכבות של בצק בניחוח דבש ובמלית של שמנת חמוצה. כשניסיתי לחקור קצת על מקורותיה של העוגה, הסתבר לי שהיא מוכרת במדינות שונות במזרח אירופה, ויש לה גם שמות שונים- לעיתים נקראת מדובי, לעיתים מדוביק ולעיתים מדובניק. יש המכנים אותה שקמטורט, ואצל אחרים היא בכלל נקראת גלינה, אבל אצלנו בבית היא זכתה לכינוי "סכנה לציבור" כי היא כל כך טעימה, שפשוט אי אפשר להפסיק לאכול אותה!

למרות מראה השכבות המרשים שלה, בעצם מדובר בעוגה פשוטה מאוד וקלאסית בטעמה- סוג של עוגת ביסקוויטים משוכללת בטעם של פעם, שגורם לך ליישר אותה בלי הפסקה… חובבי עוגות השמנת פירורים יתעלפו עליה.

 

 

כמו במתכונים רבים  שעוברים מדור לדור, גם המתכון המקורי הזה כלל כמויות לא מדויקות כגון ההגדרה החביבה עליי "קמח כמה שתופס", ובמהלך הכנת העוגה דייקתי את המרכיבים בהתאם ושיניתי את המתכון לקבלת תוצאה מירבית. תהליך ההכנה של העוגה מעט מורכב ודורש סבלנות, אבל אינו קשה לביצוע או נזקק למיומנות רבה- שכבות העוגה עשויות בצק מבושל שמתייצב לאחר קירור, ומרודד ביתר קלות לעלים דקים-דקים, שנאפים 5 דקות בדיוק, תופחים ומזהיבים ומקבלים קראסט מעט פריך מבחוץ, אך מרקם טורטי-עוגתי מבפנים. את פרוסות העוגה ממלאים בשכבות גדושות של קרם שמנת חמוצה שמעניקה לעוגה מרקם של טורט רטוב דקיק ונמס בפה…. אחחחח להתענג!

 

 

כמה דברים לפני שמתחילים:

  • הקפידו להכין את העוגה לילה לפני האכילה כדי שתתרכך ותשתבח
  • זקוקים לעוגת פרווה? תוכלו למצוא בבלוג גם מתכון לעוגת מדוביק בגירסה מיוחדת לחג ללא מוצרי חלב

מדוביק -עוגת שכבות רוסית במלית שמנת חמוצה

החומרים:

לבצק:
3 ביצים
200 גרם (כוס) סוכר
3 כפות גדושות דבש
150 גרם חמאה, רכה
1 כפית גדושה קליפת תפוז מגוררת
1/2 1 כפיות סודה לשתייה
450 גרם (3 כוסות ורבע) קמח

למלית:
350 גרם (כוס ושלושת רבעי) סוכר (אפשר להפחית אם אתם מעדיפים מלית חמצמצה יותר)
1.5 ליטר שמנת חמוצה של פעם 27%

אופן ההכנה:

לבצק:
בסיר בינוני המונח על גבי סיר נוסף ובו מים רותחים שמים ביצים וסוכר, וטורפים כמה דקות רצופות במטרף ידני עד שהתערובת הופכת לקרם בהיר שמתחיל להסמיך ומכפיל את נפחו. במהלך הבישול חשוב שתחתית הסיר ובו קציפת הביצים לא תיגע במים הרותחים שמתחתיה, כדי שהביצים לא יקבלו חום גבוה מדי ויתחילו להתבשל. להמיס את הדבש יחד עם החמאה ומוסיפים לתערובת יחד עם קליפת התפוז המגוררת. מוסיפים סודה לשתייה.

מסירים את התערובת מהכיריים ומוסיפים קמח מנופה בהדרגה תוך עירבוב רצוף בעוד התערובת חמימה. יש להוסיף מעט קמח בכל פעם עד לקבלת בצק רק מאוד ודביק. בשלב זה הבצק יראה לכם רך ודביק בצורה בלתי אפשרית לרידוד, אולם לאחר קירור של כמה שעות במקרר החמאה תתמצק והבצק יהפוך יציב ונוח. מכסים את הבצק בניילון נצמד ומניחים לו להצטנן במשך כמה שעות להתייצבות.

מחלקים את הבצק ל-5-6 חלקים בהתאם למספר העלים שרוצים ליצור, ומרדדים כל חלק על נייר אפייה מקומח לעלה דקיק ככל הניתן. אופים כל אחד מהעלים בנפרד בחום בינוני 180 מעלות עד להזהבה, למשך 4-5 דקות בלבד עד שהבצק מבעבע קלות ומקבל צבע שחום-אדמוני. חותכים מיד את השוליים של כל אחד מעלי הבצק באופן שווה, כך שגודלם של כל העלים יהיה זהה, מצננים.

למלית:
מערבבים יחד את השמנת החמוצה והסוכר בעדינות לתערובת אחידה.

להרכבה:
מניחים עלה אחד של בצק על צלחת הגשה, ויוצקים עליו חמישית מכמות המלית (בערך 2 מצקות מלאות במלית שמנת חמוצה). משטחים את המלית על עלה הבצק בצורה שווה, מניחים עליה עלה בצק נוסף ומהדקים. ממשיכים כך עם שאר כמות המלית ועלי הבצק, ומסיימים בעלה בצק. כמות השמנת בה ממלאים את השכבות נראית גדולה למדי, בנוסף לכך היא נראית נוזלית מדי בשלב זה וקשה להאמין שתעמוד יציבה בין עלי הבצק, אבל חכו בסבלנות- לאחר שהעוגה יושבת היטב בקירור,  חלק מהנוזלים נספגים בשכבות העוגה והתערובת מתייצבת. עוטפים את העוגה בניילון נצמד ומעבירים לקירור למשך הלילה.