בכל פעם שאני מפרסמת מתכון חדש בבלוג ובמיוחד לקראת החגים, אני משתדלת שיקלע לטעמם של רבים, כדי שיתקבל באהבה על שולחן החג ויזלל בשמחה על ידי כל בני המשפחה.
עם זאת בלתי אפשרי לקלוע לטעמם של כולם, אחרי הכל- לכל אחד מאיתנו יש מרכיבים שהוא פחות אוהב ויותר מתעב, יש החוששים להשתמש בג'לטין או בשמרים ומבקשים אחר תחליפים, יש המכינים את העוגה להיריונית ורוצים להימנע מנוכחות ביצים או חלמונים במוס שלהם, ואחרים מחפשים אחר מתכונים ללא לקטוז, ללא גלוטן או טבעוניים לחלוטין.

כשפונים אליי בבקשות לעזרה בשינויים במתכונים אני עושה את המיטב כדי לעזור לכל אחד למצוא את התחליפים הנכונים שעדיין יפיקו תוצאה מוצלחת, אבל במקרים רבים זה לא אפשרי ולעיתים עדיף פשוט לחפש מתכון אחר.

בקהילת הבלוגרים בקשות מוקצנות מסוג זה כבר הפכו להיות בדיחה, בשל גולשים שמבקשים להכין עוגת קפה ללא קפה, עוגת פרג ללא פרג, עוגת לימון ללא לימון, או עוגת גבינה שכל מרכיביה הם מסקרפונה, גבינה לבנה ושמנת מתוקה – בגירסת פרווה נטולת מוצרי חלב.

אז הפעם לקראת ראש השנה החלטתי להוכיח שעם קצת יצירתיות, רצון ודימיון, לפעמים גם הבקשות האלה אפשריות, ומאחר וקיבלתי כל כך הרבה בקשות לעוגות פרווה מרשימות לקראת החג, במיוחד עבורכם החלטתי להעיז ולרקוח גירסת פרווה לאחת העוגות החלביות המובהקות והאהובות ביותר – המדוביק!

 

 

עוגת המדוביק הידועה בכינויה "עוגה ג'ינג'ית", היא שידרוג גאוני תוצרת רוסיה לעוגת הדבש הסטנדרטית, עוגה שכבשה את לבבות כולנו בשל המראה עוצר הנשימה שלה והטעם הנפלא.

מדובר בעוגת שכבות דבש רכה במלית של קרם שמנת חמוצה שגם שונאי עוגות הדבש המושבעים לא יוכלו לעמוד בפניה, אבל סביר להניח שחילול קודש ושבירת מוסכמות כמו גירסת פרווה לעוגה החלבית המובהקת הזו מעולם לא נראתה.

שיטות שונות ומתכונים רבים מספור קיימים להכנת הבצק לעוגה האהובה. בגירסה הפופולרית והקלאסית לעוגת מדוביק שפורסמה כאן בבלוג כבר לפני שנים רבות, מכינים את הבצק העתיר בחמאה בטכניקה של בישול קצף ביצים על בן מארי ולאחר הוספת יתרת המרכיבים.

הפעם השתמשתי בשיטה שונה להכנת העוגה, בה קודם מבשלים דווקא את הדבש והסוכר עד שהתערובת מתקרמלת מעט, מוסיפים סודה לשתייה כך שתבעבע היטב, תתפח ותתאוורר ורק אז מוסיפים את יתרת חומרי הבצק בהדרגה לקבלת בצק שזוף וחתיך בעל טעם דבשי מעודן, רך וטעים וכמעט נטול שומן לחלוטין.

 

 

כמו בכל עוגת מדוביק, גם כאן יש צורך בחלוקת הבצק לכדורים ורידוד כל חלק בנפרד על נייר אפייה לעלה דקיק, ואפייה זריזה של 5 דקות בסך הכל לכל שכבה- מלאכה שדורשת מעט סבלנות אבל הרבה יותר פשוטה ומהירה ממה שזה נראה, ובעיקר מתגמלת בעוגת שכבות יפהפיה וסופר מרשימה.
את שכבות העוגה שממלאים בגירסת המקור בשמנת חמוצה, מילאתי הפעם בקרם וניל עדין ומבושל שמסמיכים בעזרת קורנפלור ממש כמו מלבי.

התוצאה המתקבלת אמנם שונה מעט מהמדוביק הקלאסית בשל היעדר החמצמצות במלית, אבל מאוד טעימה ומהווה שידרוג אמיתי לעוגת הדבש הסטנדרטית של ראש השנה-
שכבות דקיקות של עוגה רכה בטעם דבש-קרמלי עדין מפוצצת במלית קרמית, מיוחדת ומרשימה למראה שכיף אמיתי ליישר בהנאה כקינוח לסוף הארוחה. נפלאה לכל מי שמחפש עוגת פרווה מרשימה לחג או מעוניין לשדרג את עוגת הדבש הבנאלית לחג בעוגה מפתיעה.

 הקליקו כדי להגיע לעוד מתכונים לראש השנה בבלוג

 

 כמה דברים לפני שמתחילים:

במקרה הכינותי מראש-
מומלץ להכין את הקרם ולהרכיב את העוגה כ-6 שעות לפני האכילה או בבוקר ערב החג, אז היא תהיה במיטבה. במידה ומרכיבים את העוגה יממה קודם או יותר המרקם שלה הופך לרך וסמרטוטי יותר והיא הופכת לפחות מוצלחת משמעותית וחבל (קחו בחשבון שחייבים לבשל את הקרם ממש לפני רגע ההרכבה ולא ניתן להכין אותו מראש).

כדי להקל על ההכנה ביום ההרכבה, כדאי להכין ולאפות את שכבות העוגה יום-יומיים לפני הרכבת העוגה, ולשמור אותם בטמפרטורת החדר כשהם עטופים היטב עד להרכבה.

שינוע בערב החג-
מלית העוגה אינה ניתנת להקפאה, לכן במידה ורוצים לשנע אותה בנסיעה הארוכה יותר מחצי שעה בחג כדאי לקחת אותה בצידנית עם קרחונים.

ללא גלוטן-
ניתן להכין את העוגה בגירסה נטולת גלוטן בשימוש בקמח ללא גלוטן

לגירסה חלבית-
לא זקוקים לעוגת פרווה? תוכלו למצוא בבלוג גם מתכון חלבי מעולה לעוגת מדוביק בגירסה חלבית וקלאסית

 

 מדוביק – עוגת שכבות דבש רכה (גירסת הפרווה!)

החומרים:

לשכבות עוגת דבש:
3 ביצים L, בטמפ' החדר
1 חלמון L, בטמפ' החדר
10 גרם (2 כפיות) סודה לשתייה
85 גרם (רבע כוס) דבש
210 גרם (כוס ועוד כף) סוכר
40 גרם שמן
2/3 כפית מלח
510 גרם (שלוש כוסות ועוד שלושת רבעי כוס) קמח

למלית וניל:
650 מ"ל (2 כוסות ושלושת רבעי) חלב שקדים
650 מ"ל (2 כוסות ושלושת רבעי) קרם קוקוס, בטמפ' החדר
170 גרם (כוס פחות 3 כפות) סוכר
1 כפית מחית וניל או תמצית טובה
90 גרם (שני שליש כוס) קורנפלור, מנופה
חופן גרגירי רימון, לעיטור (לא חובה)

אופן ההכנה:

לשכבות עוגת דבש:
טורפים קלות את הביצים והחלמון בקערה קטנה רק עד לתערובת חלקה. מכינים בנפרד את כמות הסודה לשתייה הנדרשת בהישג יד.
מוסיפים לסיר בינוני דבש, סוכר ושמן ומבשלים על להבה בינונית-נמוכה תוך ניעור הסיר לצדדים מדי פעם ומבלי לערבב, עד שהסוכר נמס והתערובת מבעבעת היטב ומקבלת גוון קצת מקורמל (התערובת תוסיף להשחים בהמשך הבישול אז הקפידו לא לבשל אותה לגוון קרמלי עמוק מדי בשלב זה. לפי שיש מדחום יכול למדוד בסביבות 145 מעלות, אבל קל מאוד לעבוד פשוט לפי העין והטמפרטורה המדוייקת ממש לא קריטית פה).

כשהתערובת מבעבעת ומגיעה לגוון הרצוי מכבים להבה, מוסיפים את הסודה לשתייה וטורפים קלות במטרפה להטמעה- התערובת תבעבע נמרצות ותתחיל לתפוח מאוד. מניחים לה לבעבע ולהשתולל וכשהבעבוע נרגע קצת נותנים לה טריפה במטרפה כדי להוציא אוויר, היא תהפוך מיד כהה ותקבל גוון קרמלי שחום עמוק וזה בסדר.
מורידים את הסיר מהכיריים ומוסיפים מעט מתערובת הביצים תוך טריפה מהירה להטמעה. ממשיכים להוסיף בכל פעם קצת מתערובת הביצים בזרם דק תוך טריפה רצופה להטמעה. מוסיפים את המלח ומערבבים.

יוצקים את התערובת דרך מסננת לקערת מערבל חשמלי (או אם אין מערבל- אפשר גם לקערה רגילה וללוש ידנית) תוך מעיכה בכף כדי לסנן שאריות ביצים קרושות וגבישי סוכר. מצננים ל-5 דקות עד שהתערובת כמעט ואינה חמה למגע- אל תוותרו על הצינון הוא קריטי למרקם הבצק.
בתום הצינון מוסיפים את הקמח לקערה בהדרגה, מעט בכל פעם תוך כדי לישה בוו גיטרה עד לקבלת בצק חלק ורך שלא נדבק לידיים. (במידה והבצק עדיין דביק מדי הוסיפו עוד קצת קמח, אך במידה וכמות גדולה מהביצים שלכם נקרשה וירדה בסינון וקיבלתם פחות תערובת נוזלית, יתכן ולא תצטרכו להוסיף את כל כמות הקמח המצויינת במתכון- רק עד לקבלת בצק רך שלא נדבק).

ועכשיו לשלב שדורש סבלנות- מחלקים את הבצק ל-7 חלקים שווים (בערך 130 גרם כ"א), מכסים אותם בינתיים כדי שלא יתייבשו. מרדדים כל כדור בצק על נייר אפייה נפרד בעזרת מערוך מקומח קלות לעלה בעובי של כ-2 מ"מ ובקוטר של 22 ס"מ כאשר נעזרים בתבנית או בצלחת כדי לסמן את היקף הבצק ולשטח את העלה לגודל הנדרש. מחוררים את הבצק במזלג.

מחממים תנור ל-165 מעלות. אופים כל שכבת עוגה בתבנית נפרדת במשך כ-5-6 דקות להשחמה, מצננים היטב. ניתן לשמור את עלי הבצק האפויים יום-יומיים כשהם מכוסים עד להרכבת העוגה.

למלית וניל:
עוברים לשלב זה רק לאחר ששכבות העוגה נאפו והצטננו לגמרי, משלב זה עובדים ברציפות כולל הרכבת העוגה.
מפרידים את שכבות העוגה מנייר האפייה בעדינות. מפוררים שכבת עוגה אחת במעבד מזון או פשוט בעזרת הידיים בתוך קערה לפירורים דקים.

יוצקים לסיר בינוני-גדול את חלב השקדים יחד עם מחצית מכמות קרם הקוקוס, מוסיפים גם את הסוכר והוניל ומביאים לרתיחה על להבה בינונית. בינתיים מערבבים בקערה את יתרת קרם הקוקוס עם הקורנפלור המנופה לנוזל חלק. כשהתערובת שבסיר מגיעה לרתיחה, מנמיכים מעט להבה ומוסיפים פנימה את תערובת הקורנפלור בהדרגה תוך כדי טריפה רצופה. ממשיכים לבשל את התערובת על להבה בינונית-נמוכה תוך כדי טריפה כדי שלא יווצרו גושים לעוד כמה דקות עד שהתערובת מסמיכה. משאירים את הסיר על הכיריים על להבה נמוכה מאוד ומתחילים להרכיב את העוגה במקביל (חשוב להשאיר את הסיר על להבה נמוכה, כי ברגע שהתערובת תספיק להתחמם הקרם יתחיל להתמצק, השארתו על להבה נמוכה על הכיריים תעניק לנו זמן להרכיב את העוגה בנחת).

מניחים על צלחת הגשה שכבת עוגה אחת, ומשטחים מעל שכבה יפה של מלית הוניל החמה, בעובי של קצת פחות משכבת העוגה. מניחים מעל למלית שכבת עוגה נוספת, ממשיכים באותו האופן עד לתום השכבות. (טיפ- כדאי לצקת את הקרם ולהשאיר כס"מ ריק סביב על מנת שהקרם לא ינזל מהצדדים).

יוצקים את יתרת הקרם מעל לעוגה ומניחים לו לנזול קצת מהצדדים, מחליקים מיד את הקרם כך שיצפה את העוגה כולה. מהדקים את הפירורים סביב העוגה כולה. (למי שאין סבלנות יכול לצקת קרם ולצפות רק את השכבה העליונה). מעבירים את העוגה למקרר כשהיא מכוסה למשך 5-6 שעות עד לילה, פחות מומלץ להרכיב את העוגה יממה מראש כי המרקם הופך לפחות מוצלח. אם רוצים מעטרים את העוגה בכתר של גרגירי רימון.

 

 הכנתם את המתכון? אל תשכחו לצלם ולשתף בתוצרים היפים שלכם!

תייגו בתמונה את עמוד האינסטגרם שלי The_Cookie_Fairy
או שתפו אותה בעמוד הפייסבוק של פיית העוגיות