כבר מילדות הייתי גרגרנית עוגות ומתוקים לא קטנה, שהיה ניתן לקנות את לבה בקלות במחיר זעום של חופן שוקולדים. כבר כשהייתי בכיתה א', עזרתי לקונדיטוריה מעבר לכביש לקפל קופסאות של עוגות בתמורה לחופן עוגיות שושנים, בכיתה ג' הסכמתי בשמחה ללכת לערוך בעצמי קניות של אוכל בשק"ם בכל עת במידה ויתנו לי לקנות בעודף שנשאר לי ממתקים (או להשתמש בשקלים כדי להוציא ביצי הפתעה מהמכונה עם התוכי), ובכיתה ד' נהגתי לזייף מדי פעם חום בעזרתו האדיבה של מדחום כספית שקירבתי למנורה, כדי שסבא יבוא לשמור עליי וייקח אותו לשופרסל לקנות שוקולדים על המשקל. (ותודה מקרב לב למטבוליזם המעולה של אבא, שבנס מוחלט השאיר אותי בגזרה סבירה עד היום).

ברוח סופר גרגרנית זו, לא יפתיע אתכם לשמוע שאחת מקרובות המשפחה שלנו שנקראת שושנה, היתה ידועה אצלנו בבית בכינוי "שושנה של העוגה", כי תמיד כשהגעת לבקר אצלה, יכלת למצוא אצלה עוגה טובה. אחד מהזיכרונות הקולינריים שחרוט אצלי בראש מאז שהייתי קטנה ועד היום, הוא עוגה שהגישה לנו שושנה באחת הפעמים.  זו היתה עוגת קרם נמוכה עם ציפוי של ג'לי כתום וחצאי משמשים משומרים מעל. ובאותו הרגע, עם אותו הביס מהעוגה בפה, מבחינתי הייתי הילדה המאושרת בעולם.

הפעם לכבוד שבועות החלטתי לאפות עוגת גבינה בטעם של פעם, בעיטור ג'לי ומשמשים כמו אז, רק באדפטציה מודרנית אישית , בה חצאי המשמשים הופכים לדבורים!

 

 

בגירסה העדכנית שלי, תחתית העוגה היא תחתית בצק חמאתי, המלית היא מלית עוגת גבינה אפויה במרקם אוורירי ונימוח בפה במיוחד, בטעם גבינתי עשיר שמחזיר לילדות, המתקבל כאן על ידי שימוש בשמנת של פעם בשילוב של גבינה למאפים- המקבילה המשודרגת לגבינות הכחושות לאפייה כמו כנען ודומותיה, רק ללא הגרגירים המציקים ועם 9% שומן. המלית מבושמת בגרידת לימון ובגרידת תפוז שמעניקות לה טעם הדרי מודגש וממכר, אבל מי שממש לא מסתדר עם הדרים בעוגות שלו, גם יכול להמיר אותם בתמצית וניל (למרות שככה ממש זה סופר טעיםםם!)

את ג'לי המשמש הקנוי מעל, מחליף כאן ג'לי פרי טבעי שמכינים בקלות רבה ממשמשים או מאפרסקים משומרים טחונים, ללא תוספות של צבעי מאכל וחומרי טעם וריח שנכנסים לנו לג'לי תעשייתי. וגולת הכותרת של העוגה – עיטור של חצאי משמשים, שמעוטרים בחמידות יתר לקבלת מראה של דבורים, בהשראת תמונה בה נתקלתי ברשת לפני, וכבר מאז בער בי חשק עז ליישם בבוא היום את הרעיון הקסום בעצמי.

 

התוצאה המתקבלת- עוגת גבינה כיפית ונהדרת, במרקם עדין אוורירי ונימוח בפה במיוחד, בעיטור מקסים ושובה לב. פרט לעובדה שהעוגה מתקבלת מאוד טעימה, אין ספק שהיא אחת העוגות החמודות ביותר שהכנתי, ותשמח בטירוף ילדים ומבוגרים כאחד על השולחן החג. בברכת חג שבועות שמחחחח וטעים טעים!

 

 כמה דברים לפני שמתחילים:

עיטור הדבורים-
הכנת הדבורים דורשת מעט סבלנות, אבל התוצאה המתקבלת חמודה בטירוף ובהחלט משדרגת את העוגה.  למי שפחות מתחשק להשקיע בשעת יצירה, כמובן שאפשר להכין את העוגה גם בלעדיהן, או לחילופין לעטר את העוגה בחצאי משמשים ולצקת את הג'לי מעל, ממש כמו בעוגות של פעם.

עניין של טעם-
המלית מבושמת בגרידת לימון ובגרידת תפוז שמעניקות לה טעם הדרי מודגש וממכר, אבל מי שממש לא מסתדר עם הדרים בעוגות שלו, גם יכול להמיר אותם בתמצית וניל (למרות שככה ממש זה סופר טעיםםם!)

חשוב לומר-
המתכון נכתב עבור השף הלבן, כחלק מפרויקט מתכונים מיוחד לשבועות.

 

 עוגת גבינה של פעם עם ג'לי ומשמשים (בצורת דבורים!)

החומרים:

לתחתית בצק:
100 גרם חמאה, רכה
60 גרם (חצי כוס פחות כף) אבקת סוכר
קורט מלח
160 גרם (כוס ועוד 2 כפות) קמח
40 גרם (שליש כוס) שקדים טחונים
1 כפית תמצית וניל
1-2 כפות מים קרים או חלב

למלית גבינה נימוחה:
300 גרם גבינה כחושה לאפייה 9%   (אני השתמשתי בגבינה למאפים של השף הלבן)
200 מ"ל (גביע) שמנת של פעם
150 גרם (שלושת רבעי כוס) סוכר
1 כפית קליפת לימון מגוררת
1 כפית קליפת תפוז מגוררת
1 כף מיץ לימון, סחוט טרי
1 כף יפה סולת או שקדים טחונים (לא חובה)
3 ביצים בינוניות, בטמפרטורת החדר
קורט מלח

לג'לי משמש טבעי:
7 גרם (כפית ושליש) ג'לטין
375 גרם (כוס ושליש) משמשים או אפרסקים משומרים
1 כף מיץ לימון סחוט טרי
2 כפות סוכר
½ כף דבש

לעיטור דבורים:
משמשים טריים בינוניים או משומרים
50 גרם שוקולד מריר, קצוץ
צימוקים או אגוזים מצופים בשוקולד
חופן שקדים פרוסים
20 גרם שוקולד לבן, קצוץ

כלים:
תבנית מלבנית 30×22 ס"מ בגובה 4 ס"מ לפחות, מרופדת בנייר אפייה

אופן ההכנה:

לתחתית בצק:
במעבד מזון או במערבל חשמלי עם וו גיטרה מקרימים חמאה רכה עם אבקת סוכר ומלח דקה קלה לקרם חלק. מוסיפים קמח, שקדים טחונים ותמצית וניל ומעבדים לפירורים קטנים. מוסיפים מעט מים קרים או חלב ומעבדים רק עד לקבלת פירורי בצק גדולים. מפזרים את הפירורים בתבנית ומהדקים, מקררים לשעה. מחממים תנור ל-180 מעלות ואופים את הבצק 15-18 דקות להזהבה. מהדקים קלות את חלקי הבצק שתפחו בעזרת כף ומצננים היטב.

למלית גבינה נימוחה:
מנמיכים את חום התנור ל-160 מעלות. מערבבים בקערה את שתי הגבינות עם 100 גרם (חצי כוס) מכמות הסוכר, גרידת לימון ותפוז, מיץ לימון  סולת או שקדים טחונים לקרם חלק. מפרידים ביצים, מוסיפים את החלמונים לבלילת הגבינה ומערבבים. מקציפים במערבל חשמלי את החלבונים עם קורט מלח ויתרת 50 גרם (רבע כוס) הסוכר כמה דקות לקצף לבן, מבריק ויציב. מקפלים את החלבונים לתערובת הגבינה, יוצקים על תחתית הבצק ואופים 40 דקות כך שהעוגה אפויה למראה ומראה סימני הזהבה קלים בדפנות. מניחים לעוגה להצטנן בתנור עם דלת מעט פתוחה למשך חצי שעה, מצננים לגמרי בטמפרטורת החדר ומעבירים למקרר למשך הלילה.

לג'לי משמש טבעי:
מערבבים ג'לטין עם 3 כפות מים ומניחים לשבת לספוח נוזלים. טוחנים את המשמשים או האפרסקים המשומרים בבלנדר מוט או במעבד מזון למחית חלקה ומעבירים לסיר קטן. מוסיפים מיץ לימון, סוכר ודבש ומבשלים קלות עד שהסוכר נמס ומתקבלת תערובת חמימה (אין צורך להביא לרתיחה). ממיסים את הג'לטין המושרה במים (10 שניות במיקרוגל) ובוחשים לתוך הסיר. מעבירים לקירור למשך כשעה כך שהתערובת מסמיכה למרקם של רוטב סמיך, אך עוד לא מתחילה להתייצב. אם רוצים אפשר בשלב זה להסיר בעדינות את העוגה מהתבנית וליישר את הדפנות בסכין. יוצקים את הג'לי על גבי העוגה ומחליקים לשכבה חלקה. מעבירים בינתיים לקירור ועוברים להכנת הדבורים.

לעיטור דבורים:
ועכשיו לשלב עבודות היצירה- שוטפים וחוצים משמשים טריים לחצי ומסדרים על תבנית. במידה ומשתמשים במשמשים משומרים, מסננים אותם מהסירופ ומספיגים לפני השימוש בנייר סופג על מנת שיתייבשו מנוזלים. ממיסים שוקולד מריר במיקרוגל ומעבירים לקונוס מנייר אפייה או לשקית זילוף שגוזרים בפתחה חור קטן. מזלפים פסים של שוקולד על כל חצי משמש, מקררים קצרות להתייצבות. מזלפים בכל פעם מעט שוקולד על צימוק או אגוז מצופה בשוקולד, מצמידים לראשו של כל משמש ומהדקים כמה שניות עד שהשוקולד מתייצב והצימוק נדבק היטב. מצמידים בעזרת מעט שוקולד שני שקדים פרוסים על כל דבורה. ממיסים שוקולד לבן במיקרוגל ומעבירים לקונוס מנייר אפייה או לשקית זילוף שגוזרים בפתחה חור קטן. מצננים או מקררים מעט את השוקולד להסמכה ומזלפים על ראשה של כל דבורה 2 נקודות עבור העיניים. מניחים לשוקולד להתקרר מעט ולהתייצב, ובעזרת קיסם טבול במעט מהשוקולד המומס הנותר מנקדים 2 אישונים במרכז כל עין. מפזרים את הדבורים על העוגה ולפני ההגשה.

 

 הכנתם את המתכון? אל תשכחו לצלם ולשתף בתוצרים היפים שלכם!

תייגו בתמונה את עמוד האינסטגרם שלי The_Cookie_Fairy
או שתפו אותה בעמוד הפייסבוק של פיית העוגיות