חג שבת חג שבת חג שבתתתתת – גם אתם כבר איבדתם שפיות עוד לפני שנגמרו החגים?!  שוב ושוב מארחים ומתארחים, ומחפשים ללא הרף איך להפתיע ולרענן את מאגר המתכונים הקבועים. אז הפעם, אם אתם מחפשים קינוח פשוט וטעים להגיש לסועדים בסוכה הכי שווה בעיר, או אם סתם מתחשק לכם להתפנק לקראת החג בקינוח שווה במיוחד, הנה בשבילם הצעה מגניבה – בקלאווה.

אל תכחכחו בגרון או תגלגלו לעברי עיניים, כי הפעם לא מדובר בבקלאווה רגילה. הפעם הבקלאווה מקבלת טוויסט מודרני וטעים במיוחד, כשמלית האגוזים הקלאסית מודחת מתפקידה, ואת מקומה תופסת בגאווה (טא-דא-דא-דאם) מלית של גבינת ריקוטה ותמרים.

כן! ספק בקלאווה ספק עוגת גבינה חמה, במאפה הזה את עלי הפילו הפריכים והמתפצפצים, מברישים בחמאה מומסת מעורבת בקינמון, וממלאים בשכבה של ממרח תמרים, ובמלית גבינת ריקוטה וגבינה כחושה, מבושמת בקליפה מגוררת של תפוז ושל לימון המעניקות למלית טעם הדרי וניחוח נפלא. שתי הגבינות דלות בשומן אך עשירות במרקם עדין, מיוחד ומעט גרגירי, טעם של פעם שמיד מחזיר לילדות. ואם זה לא מספיק, כמו כל בקלאווה, גם כאן המאפה כולו מקבל אליו באהבה בתום האפייה סירופ סוכר מבושם, שנספג בו לאט לאט ומעניק מתיקות מעודנת, לחות וטעם נפלא.

 

 

אז איך יצא? שילוב הטעמים והמרקמים שהתקבל היה לדעתי פשוט מושלם! הבקלאווה המיוחדת הזאת טעימה בטירוף, ולי היה כל כך קשה להפסיק ליישר אותה, פרוסה אחר פרוסה. בתור חובבת ממרח תמרים, חובבת פילו פריך, מתה על עוגות גבינה, ומשוגעת על טעמי הדרים, זה היה עבורי השילוב האולטימטיבי של רכות, פריכות ומתיקות הדרית בביס אחד.

בנוסח עדות הכנאפה, המאפה הכי מוצלח בטמפרטורת החדר ביום ההכנה, כשעלי הפילו עדיין פריכים ומתפצפצים, ומלית הגבינה עדיין מענגת וחמימה. אין ספק שהמאפה הזה יהיה פשוט מושלם לאירוח בחגים, או סתם ככה לנשנוש מפנק בכל יום בשנה. אז בהצלחה וזלילה נעימה!

 

 

  כמה דברים לפני שמתחילים:

הכינו את המאפה ביום ההגשה-
הבקלאווה הכי מוצלחת בטמפרטורת החדר לאחר ההכנה, כשעלי הפילו עדיין פריכים ומתפצפצים, ומלית הגבינה עדיין חמימה, לכן מומלץ בחום להכין את המאפה ולאכול אותו ביום ההכנה.(היא טעימה גם למחרת, אך עלי הפילו סופגים נוזלים והופכים רכים במקום להיות פריכים, כך שמתקבלת יותר עוגת גבינה בטעם של פעם ופחות בקלאווה).

גיוונים בטעמים-
מי שלא משתגע על טעמי הדרים מודגשים ולא מסתדר עם מי זהר, יכול גם לוותר עליהם ולהשתמש במקום בתמצית וניל (למרות שלדעתי הם משדרגים כאן את המאפה פלאיםםםםם)

מי שפחות מחבב את המרקם העשיר ומעט גרגירי של הגבינות הכחושות, יכול גם להשתמש בגבינת שמנת במקום הגבינה הכחושה ובריקוטה רגילה במקום ריקוטה פרסקה.

חיתוך עלי הפילו-
והטיפ הכי חשוב שיש! את עלי הפילו המכסים את המאפה, חורצים למעויינים או מרובעים על משטח העבודה, ואז מעבירים למאפה. חשוב מאוד שלא לחרוץ את העלים עד למטה, כדי שיהיה קל להעביר אותם לתבנית מבלי שיתפרקו.

 

  בקלאווה של ריקוטה ותמרים

החומרים:

למלית גבינה והדרים:
300 גרם (גביע) ריקוטה פרסקה (אפשר גם ריקוטה רגילה)
500 גרם גבינה כחושה לאפייה (הכי כדאי טבורוג)
50 גרם (רבע כוס) סוכר
קליפה מגוררת מתפוז שלם
קליפה מגוררת מחצי לימון
1 כפית תמצית וניל
2 ביצים
300 גרם (כוס) ממרח תמרים

לעלי פילו בחמאה וקינמון:
12 עלי פילו, מופשרים במקרר למשך הלילה
120 גרם חמאה
2 כפות שמן
1 כפית שטוחה קינמון (לא חובה אם לא אוהבים)

לסירופ מבושם:
100 גרם (חצי כוס) סוכר
120 מ"ל (חצי כוס) מים
1 כף מיץ לימון
1-2 כפות מי זהר או מעט תמצית (לא חובה)

כלים:
תבנית מלבנית 20×30 ס"מ

אופן ההכנה:

למלית גבינה והדרים:
מערבבים בקערה (מבלי להקציף) ריקוטה עם גבינה  כחושה, סוכר, גרידת הדרים ותמצית וניל לתערובת חלקה. מוסיפים ביצים ומערבבים קלות לתערובת חלקה. מעבירים בינתיים למקרר. מלית הגבינה כמעט ולא מתוקה וזה בסדר, המתיקות תתאזן עם ממרח התמרים וסירופ הסוכר.

לעלי פילו בחמאה וקינמון:
מחממים תנור ל-180 מעלות. ממיסים בקערה קטנה את החמאה, מערבבים עם שמן וקינמון ומצננים. פותחים את גליל עלי הפילו, שומרים בצד 12 עלי פילו עבור המאפה, ומכסים במגבת לחה במהלך כל העבודה על מנת שלא יתייבשו. פורשים על משטח העבודה עלה פילו אחד ומברישים בחמאה. מניחים מעל בעדינות עלה נוסף ושוב מברישים, ממשיכים כך עד לקבלת 6 שכבות. אל תציפו את העלים לגמרי בחמאה, רק הברישו בשכבה דקה מאוד. מברישים תבנית אפייה 20×30 ס"מ במעט חמאה, מניחים בתוכה את העלים, מהדקים לתחתית ולדפנות התבנית. העלים גולשים מעט מהדפנות וזה בסדר. משטחים על התחתית את ממרח התמרים בשכבה אחידה. מכינים על משטח העבודה עוד 6 שכבות של עלי פילו מוברשים בחמאה. בעזרת סכין חדה, חורצים את עלי הפילו ויוצרים דוגמה של מלבנים או מעויינים. לקבלת דוגמה יפה כדאי להיעזר בסרגל, והכי חשוב שלא לחתוך את עלי הפילו עד למטה כדי שלא יתפרקו, ותוכלו להעביר אותם ולהניח בקלות מעל למאפה, הקפידו על כך וחיסכו לעצמכם עוגמת נפש. יוצקים את מלית הגבינה לתבנית, ומעבירים מעל בעדינות את עלי הפילו. מהדקים מעט את העלה בכפות הידיים, מהדקים את שולי הבצק היטב סביב לתבנית, וגוזרים במספריים נקיות את עודפי הבצק סביב. אופים 45-50 דקות לגוון זהוב-שחום ויפהפה, מוציאים מהתנור ועוברים מיד להכנת הסירופ.

לסירופ מבושם:
מביאים לרתיחה בסיר קטן סוכר, מים ומיץ לימון. מנמיכים מעט להבה, ומבשלים תוך בעבוע קל 10 דקות לסירופ סמיך. מוסיפים מי זהר, ויוצקים את הסירופ החם על המאפה הפושר בעזרת כף, קצת בכל פעם עד שנספג לאט במאפה. מצננים, מגישים בטמפרטורת החדר.

 

 הכנתם את המתכון? אל תשכחו לצלם ולשתף בתוצרים היפים שלכם!

תייגו בתמונה את עמוד האינסטגרם שלי The_Cookie_Fairy
או שתפו אותה בעמוד הפייסבוק של פיית העוגיות