בתקופה האחרונה קצת התמכרתי להכנת קינוחי שכבות ועוגות מוס מושקעות. או בעצם הרבה התמכרתי. טוב, ממששששש התמכרתי, הצילוווווו!  עד כדי כך שהמקרר מפוצץ באופן קבוע בעוגות מוס שמנמנות ודשנות שמתעדכנות בכל סוף שבוע מחדש. הפעם החלטתי לגוון לעצמי קצת, להיגמל לרגע משמנת מתוקה, לשים בצד את ערימות השוקולד,  לצאת לפגרה מהכנה של עוד ועוד קרם אנגלז, ולחזור לכייף קצת במטבח עם  מאפי שמרים- ואין טעים ומנחם יותר מאשר רוגעלך טוב.

 

 

כדי להעניק לרוגעלך מראה קצת יותר מרשים וחגיגי, שידרגתי את המאפה המוכר והפכתי אותו לעוגת שושנים רוגעלכית. יפה מבחוץ, רכה וטעימה מבפנים, מפוצצת במלית, ובקיצור- כזו שאין כיף יותר מאשר לחסל  בהנאה שושנה אחרי שושנה. אז אם גם אתם במצברוח לאפייה- אתם מוזמנים להכין את העוגה הזאת- בחיי שזה קלי קלות, ולהנות שוב לרגע מטעם ממכר של ילדות…

 

 

כמה דברים לפני שמתחילים:

  • המלית במתכון היא מלית רוגעלך קלאסית, החביבה עלינו בבית. אם רוצים לשחק בטעמים, אפשר להעשיר אותה בתוספות- כמה כפות של קוקוס, אגוזים קצוצים או פולי קקאו גרוסים לפי הטעם.
  • מי שמתעצל יכול גם למלא את הרוגעלכים שלו פשוט בנוטלה או בכל ממרח שוקולד שאוהבים.
  • המלית במתיקות מאוד מעודנת, לקבלת תוצאה במתיקות קלאסית, אפשר להגדיל מעט את כמות הסוכר במלית לפי הטעם.

 

 

עוגת שושני רוגעלך

לבצק:
480 גרם (3 כוסות וחצי, פחות כף) קמח
80 גרם (שליש כוס ועוד כף) סוכר
8 גרם (2 כפיות) שמרים יבשים, או 25 גרם שמרים טריים
50 גרם (חצי כוס לא דחוסה) שקדים טחונים, אפשר גם להמיר בקמח
1/4 כפית מלח
2 ביצים
20 מ"ל (כף וחצי) שמן
1 כפית תמצית וניל
180 מ"ל (שלושת רבעי כוס) חלב חמים
100 גרם חמאה רכה

למלית:
125 גרם חמאה
140 גרם  (חצי כוס ועוד 3 כפות) סוכר לבן, אפשר גם סוכר חום כהה
60 גרם (6 כפות) קקאו
1/2 כפית קינמון

להברשה:
1 ביצה
1 כפית חלב

לסירופ:
120 מ"ל (חצי כוס) מים
100 גרם (חצי כוס) סוכר

כלים:
תבנית 24 ס"מ, מרופדת בנייר אפייה (אפשר גם 26)

אופן ההכנה:

לבצק:
מערבבים יחד במערבל חשמלי עם וו הלישה את הקמח, הסוכר, השמרים והשקדים הטחונים. מוסיפים את המלח ומערבבים. מוסיפים את הביצים, את השמן ואת תמצית הוניל ולשים קלות. יוצקים פנימה את החלב החמים בהדרגה, ולשים עד לקבלת בצק אחיד. מוסיפים קוביות של חמאה רכה, מעט בכל פעם תוך לישה, עד שנבלעת יפה בבצק. מוסיפים ללוש את הבצק היטב למשך 7 דקות נוספות לבצק אלסטי ורך, אך עדיין מעט דביק ולכן אינו נפרד מדפנות הקערה. מפזרים על הבצק מעט קמח, יוצרים ממנו כדור, מעבירים לקערה, מכסים במגבת לחה ומתפיחים עד להכפלת הנפח. בטמפרטורה חמימה לוקח כשעה וחצי, אפשר לעטוף בניילון נצמד ולהתפיח למשך הלילה במקרר.

למלית:
ממיסים את החמאה, מוסיפים לתוכה את יתרת חומרי המלית ומערבבים לתערובת חלקה. מצננים- חשוב שלא למרוח את המלית על גבי הבצק כשהיא חמה. מוציאים את האוויר מהבצק, ומחלקים אותו ל-2 חלקים שווים. מרדדים כל חלק בנפרד על משטח מקומח קלות לעלה דק ככל הניתן, בגודל של בערך 35×45 ס"מ. משטחים על גבי כל אחד מעלי הבצק מחצית מכמות המלית בשכבה דקה ואחידה, משאירים ס"מ של בצק נקי בשוליים בצידו הרחב של הבצק, כדי שיהיה קל לסגור את הרולדה לאחר המילוי. כדאי להיעזר בספטולה או קלף למריחה דקה ואחידה של המלית. מגלגלים את עלה הבצק מצידו הרחב, לקבלת רולדה הדוקה וארוכה. חותכים את הרולדה לפרוסות בעובי של 4 ס"מ- כדאי להיעזר בקלף נירוסטה, בגלגלת פיצה, או פשוט בסכין חדה. בוחרים את הפרוסות היפות ביותר קודם, ומסדרים אותן במרווחים קטנטנים,  כשהן עומדות צמוד להיקף התבנית, וחלקן החתוך פונה הצידה. מסדרים עיגול שני של פרוסות במקביל. לסיום מניחים במרכז העוגה פרוסה חצויה לחצי, כשהיא שוכבת על הצד, ועליה עוד פרוסה שלמה, שגם היא שוכבת וצורת השושנה פונה כלפי מעלה (בקיצור פרוסה וחצי, ליצירת גובה של 6 ס"מ). מכסים ומתפיחים שוב במשך 30-60 דקות.

מחממים תנור ל-180 מעלות. טורפים ביצה עם כפית חלב, ומברישים את הבצק. אופים את העוגה במשך 20-22 דקות להשחמה יפה. בזמן האפייה מבשלים יחד את המים והסוכר בסיר קטן, עד שהסוכר נמס והתערובת מגיעה לרתיחה. ממשיכים לבשל את הסירופ תוך בעבוע לעוד כמה דקות נוספות להסמכה. מכבים להבה ומצננים. מברישים את העוגה היטב בסירופ מיד כשיוצאת מהתנור.