המחשבה על עוגת תפוזים רכה מאובקת בהררים של אבקת סוכר, תמיד מחזירה אותי לילדות… אין חורף שאמי לא היתה מפנקת אותנו בעוגה נהדרת שכזו, שהיתה ממלאה את כל הבית בניחוח משכר ועדין של תפוזים. ולמרות שלרוב אני אוהבת לאתגר את עצמי בעוגות מושקעות ומסובכות, אני תמיד מקפידה להכין לפחותתתתת עוגת תפוזים אחת בכל חורף, כי הן פשוט נפלאות!
הן תמיד נזללות בהתלהבות ובשמחה, יותר מכל עוגת מוס מושקעת עם מיליון שכבות ובצדק – קשה להביס את הטעם המנצח הזה.

אז לכבוד הפרידה מהחורף, החלטתי לשכלל את עוגת התפוזים הקלאסית ולהפוך אותה למענגת במיוחד. עבור מרקם עשיר יותר, נוסף לעוגה חופן של סולת. עבור רכות נהדרת – יוגורט סמיך ועשיר. עבור לחות נעימה – סירופ דבש ותפוזים המזולף על העוגה האפויה, ואם זה לא מספיק – ציפוי בזסטים של תפוז בסירופ המקנים לעוגה מראה מיוחד וטעם משגעעעע. התוצאה – עוגה קלה להכנה, עסיסית ורכה, ובעלת טעם עדין ונפלא. אז מי שם קומקום על האש? העוגה עליי

 

 

כמה דברים לפני שמתחילים:

  • אינכם חובבים קליפות הדרים? אין בעיה גם לוותר עליהם במתכון ולבשל את סירופ התפוזים בלעדיהן.
  • את קליפות התפוז מומלץ ליצור בעזרת זסטר, כלי מיוחד ליצירת רצועות קליפה דקות. למי שאין זסטר בבית, יכול גם לקלוף את קליפות התפוזים, ולקצוץ לרצועות דקיקות בעזרת סכין חדה.

 

עוגת תפוזים משודרגת

החומרים:

לעוגה:
1 תפוז גדול
200 גרם חמאה, רכה
220 גרם (כוס ועוד 2 כפות) סוכר
3 ביצים גדולות, בטמפרטורת החדר
180 מ"ל (גביע פחות כף) יוגורט סמיך 4%-7%
85 גרם (חצי כוס) סולת
300 גרם (2 כוסות ועוד 2 כפות) קמח תופח

לסירופ תפוזים:
3 תפוזים
30 גרם (3 כפות) סוכר
120 מ"ל (חצי כוס) מים
170 גרם (חצי כוס) דבש

כלים:
תבנית 24 ס"מ, משומנת ומקומחת

אופן ההכנה:

לעוגה:
מחממים תנור לחום בינוני 180 מעלות. מגררים דק את קליפת התפוז, וסוחטים ממנו את המיץ. בקערת מערבל חשמלי מקציפים את החמאה הרכה עם הסוכר וקליפת התפוז המגוררת במשך כמה דקות,  עד לקבלת קציפה אוורירית ובהירה. מוסיפים את הביצים אחת-אחת, מקציפים לאחר כל תוספת רק עד שמתאחד. מוסיפים פנימה את היוגורט ואת מיץ התפוזים ומערבבים קלות. מוסיפים סולת וקמח תופח, ומערבבים בקצרה רק עד שמתאחד. יוצקים את התערובת לתבנית, ואופים במשך 40-45 דקות, עד שקיסם הננעץ במרכז העוגה יוצא יבש.  מצננים ועוברים להכנת הסירופ.

לסירופ תפוזים:
מגררים זסטים משלושת התפוזים, וסוחטים מהם את המיץ, מעבירים לסיר קטן. (במידה ואתם לא אוהבים קליפות תפוזים בעוגה שלכם, פשוט מוותרים עליהם בסירופ). מוסיפים לסיר גם סוכר, מים ודבש, מבשלים עד שהסוכר נמס  ומביאים לרתיחה. טועמים ובודקים האם צריך להוסיף עוד כמה כפות של דבש בהתאם למרירות התפוזים- טעמו של הסירופ צריך להיות מתוק עם נגיעה מרירה, אבל לא מר מדי.  נותנים לתערובת לבעבע במשך 5 דקות לקבלת סירופ,  יוצקים את הסירופ הרותח על העוגה הצוננת עד שנספג לחלוטין, ומפזרים את הזסטים.