כל הבית מלא בניחוח אפייה מדהים, והפעם זו הסיבה- רוגעלכים קטנים ופריכים מבצק נפלא של גבינת שמנת ממולאים במלית עדינה של שזיפים בקוניאק ונגיעות שקדים גרוסים, כל הכבודה כולה עטופה במעטה עדין ומתפצפץ של סוכר… רק מהתיאור אפשר לדמיין את הריח… אחחחחח! מסתדר לי נפלא לקפה של הבוקר!

הבצק הוא הגירסה המודרנית לבצק השק"ם הנושן- מי אם לא בצק…. קג"ח. קמח – גבינת שמנת – וחמאה, ללא ביצה אחת לרפואה. אז נכון, ראשי התיבות פחות מוצלחים, ונשמעים יותר כמו שם של מנייה קורסת בבורסה אבל התוצאה מדהימה הרבה יותר! גבינת השמנת נותנת לבצק מרקם קראנצ`י נפלא, וטעם גבינתי עדין וחמצמץ, שמשתלב נפלא עם השזיפים שנשארו לי מט"ו בשבט ואפרופו – השזיפים הם ממרח התמרים החדש – פשוט הדבר האמיתי. איך לא סיפרו לנו?

אבל לכל תענוג יש עבודה קשה, הבצק המפונק הזה דורש מעט השקעה בעיקר הרבה סבלנות ואהבה, בשל מרקם רך שדורש להקפיד על קירור נאות בין שלבי ההכנה לקבלת מרקם פריך,  ובמיוחד כדי לעשות לנו חיים קלים יותר ולמנוע מהבצק הרך להתחמם ולהידבק לכל עבר.

אצלנו מאוד אהבנו את התוצאה והעוגיות הנפלאות נושנשו חיש קל. למי מכם שלא מת על שזיפים או סתם רוצה להיפטר משאריות ט"ו בשבט העקשניות, יכול להכין את אותה המלית על בסיס משמשים יבשים, תאנים, או תערובת מגוונת של פירות יבשים. ולמי מכם שאין לו חשק לטרוח על הכנת המלית, יכול כמובן להשתמש בממרח תמרים מוכן, או לחילופין בריבה חמצמצה טובה כמו משמשים, תאנים או פובידל.

 

 

רוגעלכים פריכים עם שזיפים ושקדים גרוסים

החומרים ל-16 יחידות:

לבצק:
120 גרם חמאה, מרוככת
30 גרם (2 כפות וחצי) סוכר
120 גרם (חצי גביע ועוד כף שטוחה) גבינת שמנת עשירה
1/2 כפית תמצית וניל
130 גרם (כוס פחות כף) קמח

למלית שזיפים:
80 גרם שזיפים יבשים
1/3 כוס מים
4 כפות קוניאק או ברנדי
40 גרם (3 כפות) סוכר
מקל קינמון

למלית וציפוי שקדים:
50 גרם (חצי כוס) שקדים גרוסים
25 גרם (2 כפות) סוכר לבן
25 גרם (2 כפות) סוכר חום בהיר
קורט קינמון
1 ביצה

אופן ההכנה:
במעבד מזון  או במערבל חשמלי מעבדים את החמאה והסוכר לקרם רך. מוסיפים גבינת שמנת ותמצית וניל ומערבבים. לבסוף מוסיפים את הקמח בבת אחת, ומעבדים בקצרה רק עד לבצק אחיד. מעבירים את הבצק לקירור למשך כמה שעות עד לילה. בינתיים מכינים את המלית. מגלענים את השזיפים ומניחים בסיר קטן. מוסיפים לסיר את שאר החומרים ומביאים לרתיחה. מנמיכים את הלהבה וממשיכים לבשל את התערובת תוך ערבוב, עד שהנוזלים מתאדים מהתערובת, ומתקבל מרקם ריבתי משהו. מסירים את מקל הקינמון, מניחים את התערובת להצטנן, ומעבדים במעבד מזון למחית חלקה.   בקערה נפרדת מערבבים יחד את השקדים הגרוסים עם שני סוגי הסוכר והקינמון למלית. מפרישים מהתערובת 2 כפות ושומרים בצד לציפוי.

כשהבצק מוכן לפעולה מעבירים אותו לנייר אפייה מקומח, ומרדדים לעיגול דק בקוטר של כ-30 ס"מ. מושחים את מלית השזיפים שלנו על גבי הבצק בעדינות בשכבה אחידה, ומעליה מפזרים את מלית השקדים. מהדקים את התערובת בעדינות לתוך הבצק. מעבירים את נייר האפייה ועליו הבצק לקירור למשך כעשר דקות על מנת שיתאושש מהטראומה שעבר, ויהיה נוח לעבודה בהמשך. כעת מכינים את הרוגעלכים עצמם – חותכים את הבצק ל-16 משולשים שווים בעזרת סכין דקה ומקומחת.  נעזרים בסכין להפרדת משולש הבצק מנייר האפייה, ומגלגלים את המשולש מחלקו הרחב פנימה ליצירת הרוגעלך. מסדרים את הרוגעלכים המוכנים בתבנית אפייה במרווחים, ושוב מעבירים לקירור למשך כמה שעות. לא להתעצל, אם לא יתקררו הבצק לא יחזיק מעמד היטב בתנור ולא יקבל את המרקם הרצוי.

מחממים תנור לחום בינוני 160 מעלות. מברישים את הרוגעלכים בביצה טרופה, ומפזרים מעל את 2 הכפות שהפרשנו לציפוי. אופים את העוגיות במשך כ-30 דקות, עד שמקבלים צבע שחום יפה. מצננים מעט וטורפים!