קיץ קיץ חם כל כך, כמה טוב שחם כל כך!"
חם למטה חם למעלה…
חם ביום וחם בלילה
חם בבטן חם בגב
חם במצח חם באף…
אוף!

קיץ קיץ תיגמר…
חורף חורף בוא מהר…"

כך שרו אוזה ובץ בשנות ילדותי, בשיר האלמותי מתוך פרפר נחמד (וכאן בגירסת הוידאו אם מתחשק לכם להתרפק על הנוסטלגיה) וכל כך צדקו-
כמה חיכיתי שהחורף יגמר ויגיע הקיץ, והנה אני מתאדה לשלולית של מים על רצפת המטבח. כמה פיללתי לרגע בו בצקי שמרים יתפחו להם חיש קל ללא עזרת תנור סורר, והנה אני מייחלת ליום בו אכין שוב בצק פריך מבלי שיימס אחרי חצי דקה לטמפרטורת החדר, או אטמפרר לי שוקולד מבלי להמתין שעה שלמה עד שהמסכן יצליח לרדת מ-30 מעלות במטבח הלוהט… כל שנותר הוא להנות מהרגע- מהשמש, מהים, מהאור שנשאר עד מאוחר, וכמובן מזלילה של גלידה טובה, או עוד יותר טוב – חטיף גלידה במימדי ענק!

 

 

 

אז אחרי שנהניתם מעוגת גלידת סניקרס הכה ממכרת קבלו את הנשנוש החדש במיוחד לימי הקיץ החמים- עוגת קוקילדה ענקית! גירסת הענק לחטיף הגלידה הפופולרי,  מורכבת מצמד עוגיות שוקולד צ'יפס, רכות ושמנמנות בגירסת אקסטרה-לארג'. העוגיות ממולאות בנדיבותתתת בשכבה עבה של גלידת וניל ביתית, שמכינים בקלות ללא מכונה ומשיישים בריפל של קרמל מלוח לאקסטרה שחיתות, שיהיה סוכר ולא יחסר. לעיטור העוגייה העליונה מקושטת במטבעות של שוקולד מריר, שמקנים לה מראה סופר חמוד של עוגיית שוקולד צ'יפס גדולה. התוצאה המתקבלת היא עוגת גלידה חמודה בטעמים קלאסיים, פשוטה, כיפית וטעימה, שמעולה להחזיק במקפיא וליישר פרוסה בכל פעם שמתחשק…

 

 

כמה דברים לפני שמתחילים:

  • מעדיפים יותר עוגייה ופחות גלידה? אפשר להשתמש בכחצי מכמות הגלידה במתכון לקבלת תוצאה עוגייתית, הדומה יותר לקוקילידה האישית.
  • ניתן כמובן גם למלא את העוגיות בגלידה קנויה, באיזה טעם שאוהבים.
  • רוצים לקצר תהליכים? אפשר גם להמיר את הקרמל בסביבות חצי כוס של ריבת חלב או ממרח לוטוס, מחוממים קלות.
  • העוגה מתוקה למדי, מי שרוצה למנן מעט את רף המתיקות, יכול לוותר על הקרמל המלוח במלית.
  • לתוספת קראנצ'יות לעוגיות, אפשר גם לגוון אותן בתוספות שאוהבים- חופן גדול של בוטנים מלוחים, אגוזים קצוצים גס, או קוקוס טחון.
  • חשוב להמתין לילה לפחות מתום הרכבת העוגה ועד לזלילה- ברגע ההרכבה העוגיות חוטפות לרגע מכת קור ומתקשות, אך לאחר שמתיידדות עם הגלידה במשך הלילה, מתרככות בחזרה.

 

עוגת קוקילידה

החומרים:

לקרמל מלוח:
60 גרם (רבע כוס ועוד כף) סוכר
100 מ"ל (חצי כוס פחות כף) שמנת להקצפה 38%
2 כפיות דבש
1 כף גלוקוזה, סירופ תירס או דבש
20 גרם חמאה
1/4 כפית מלח

לגלידת וניל (ללא מכונה):
330 גרם חלב מרוכז
2 כפיות מחית וניל, או גרגירים ממקל וניל, אפשר גם תמצית טובה
500 מ"ל (2 גביעים) שמנת להקצפה 38%

לעוגיות שוקולד צ'יפס:
175 גרם חמאה, רכה
75 גרם (שליש כוס ועוד כף) סוכר חום בהיר דמררה
75 גרם (שליש כוס ועוד כף) סוכר לבן
2 ביצים
1 כפית תמצית וניל
275 גרם (2 כוסות) קמח
1/4 כפית סודה לשתייה
2/3 כפית אבקת אפייה
קורט יפה של מלח
150 גרם שוקולד צ'יפס

לקישוט (לא חובה):
חופן מטבעות שוקולד מריר

כלים:
תבנית 24 (עבור העוגיות)
תבנית 22-24 ס"מ (עבור הגלידה)

אופן ההכנה:

לקרמל מלוח:
בסיר קטן מבשלים את הסוכר עד לקבלת קרמל. במקביל לבישול, מחממים את השמנת ומביאים לרתיחה. ברגע שהסוכר מקבל צבע קרמלי יפה, יוצקים פנימה את השמנת בזרם דק תוך עירבוב רצוף (זהירות מהאדים!) עד לקבלת רוטב קרמל חלק. אם נשארים לכם קצת גושי קרמל, המשיכו לבשל תוך עירבוב, והם ימסו לאיטם. מוסיפים את הדבש וסירופ התירס ומערבבים. מוסיפים גם את החמאה בקוביות וטורפים יחד להמסה. משיבים לכיריים ומבשלים לעוד 2 דקות להסמכה קלה. מערבבים פנימה גם את המלח. מצננים ומעבירים לקירור למשך שעה, כך שהתערובת מתקררת ומסמיכה.

לגלידת וניל:
מערבבים בקערה את החלב המרוכז עם הוניל. בקערת מערבל חשמלי מקציפים את השמנת לקצפת יציבה. יוצקים לתוך החלב המרוכז, ומקפלים לתערובת אחידה. מתחילים לצקת את תערובת הגלידה לסירוגין עם רוטב הקרמל המלוח לתוך תבנית 22-24 ס"מ מרופדת בנייר אפייה תחתית ודפנות- יוצקים לתבנית בכל פעם כמה מצקות גדושות של תערובת הגלידה, ומנטפים מעל בנדיבות חלק מרוטב הקרמל בעזרת כף. אם רוצים, משיישים קלות. חוזרים על הפעולה כמה פעמים, כאשר מסיימים עם יציקת תערובת הגלידה מעל, ומחליקים את פני השטח לשכבה אחידה. מעבירים להקפאה ל-6 שעות עד לילה להתייצבות מלאה. במידה ואתם משתמשים בגלידה קנויה, שטחו אותה בתוך התבנית בעזרת כף, והשאירו לכמה שעות במקפיא להתייצבות.

לעוגיות שוקולד צ'יפס:
בקערת מערבל חשמלי עם וו גיטרה, מקציפים את החמאה הרכה עם שני סוגי הסוכר לקרם רך ואוורירי.  מוסיפים את הביצים ותמצית הוניל ומעבדים יחד לקרם חלק. מנפים פנימה את הקמח עם הסודה לשתיה ואבקת האפייה. מוסיפים קורט מלח ומעבדים קלות רק עד לקבלת בצק אחיד. מוסיפים את השוקולד צ'יפס ומערבבים קלות. מעבירים לקירור לשעה.

מחלקים את הבצק ל-2 חלקים שווים, מפזרים על כל חלק מעט קמח, ומשטחים כל אחד מהחלקים בנפרד, על תחתית של תבנית 24 ס"מ מרופדת בנייר אפייה- אני שיטחתי את העוגיות פשוט בעזרת כפות הידיים, אבל אם מתחשק לכם אתם יכולים להשקיע ולרדד. במידה ויש רק לכם תבנית אחת בגודל זה, השתמשו במסגרת התבנית כדי לעצב את הבצק על גבי נייר אפייה לגודל הרצוי, ובעת האפייה הניחו בתוך התבנית. בכל מקרה חשוב לאפות את העוגיות בתוך התבנית עצמה, כדי שלבצק יהיו קירות לתפוח ולהיאחז בהם. מפזרים מטבעות שוקולד מריר לקישוט על גבי אחת העוגיות במרווחים, ומהדקים קלות. מומלץ להעביר את עוגיות הבצק בשלב זה לקירור למשך חצי שעה-שעה.

מחממים תנור לחום בינוני-נמוך 160 מעלות, ואופים כל תבנית בנפרד במשך 20 דקות, עד לקבלת צבע זהוב בהיר מאוד. העוגיות עדיין רכות בתום האפייה וזה בסדר. (בתמונות העוגיות שחומות יותר, אבל אל תאפו אותן יתר על המידה, הקפידו לעקוב אחר זמן האפייה המצוין במתכון לקבלת עוגיות זהובות קלות ורכות). בתום האפייה מסירים מיד את העוגיה בעדינות מהתבנית, ומניחים להצטנן לחלוטין.

להרכבה:
מניחים בתחתית תבנית האפייה את העוגיה שאינה מעוטרת במטבעות שוקולד, כשהיא הפוכה על הגב, והתחתית פונה כלפי מעלה. מחלצים את הגלידה מהתבנית, מניחים בעדינות על גבי העוגיה ומכסים בעוגייה שניה מעל. מכסים את התבנית, ומעבירים למקפיא למשך הלילה לפני האכילה. מומלץ לפרוס את העוגה בעודה בתבנית- כשמנסים לפרוס על גבי צלחת הגשה, הגלידה מנסה לברוח מהצדדים. העוגה נשמרת במקפיא, אפשר להוציא מהמקפיא טיפונת לפני האכילה לריכוך קל.