בתקופה האחרונה אני קצת נחה על זרי הדפנה בעבודה, והקוראים הקבועים שלי ודאי מצליחים להבחין בכך בקלות. בכל זאת, תקופה בה מתפרסם פוסט חדש בכל שבוע לא קרתה פה… כנראה מעולם בבלוג הזנוח שלי, שחייו ומותו תלויים על חוט השערה ביחס ישיר לתקופות העומס שלי בעבודה. אז נכון שמדובר בתקופה זמנית ומוגבלת, שעומדת להסתיים ממש בקרוב, אבל בינתיים אני נהנית מהרגע כשעובדת לראשונה בחיי בשעות נורמטיביות, חוזרת יחסית מוקדם, סופי השבוע שלי פנויים, וסוף סוף יש לי זמן לישון, לאכול, לחיות, לעשות מלאנת'לפים גיחות לשופינג, וגם להקדיש הרבההההה זמן פנוי לאפייה.

הפעם החלטתי לשתף אתכם בעוגת יומולדת קלאסית וטעימה במיוחד המבוססת על הקינוח ההורס הזה של מישלאק, שתהיה להיט נהדר לכל חגיגה שתיקרה בדרככם ותדרוש עוגת מוס חגיגית.

 

 

מתחת למעטה הספרינקלס החמוד הזה, מסתתרת עוגה שוקולדית נהדרת וכל כך, המורכבת מבסיס של עוגת שוקולד אוורירית, המוברשת בנדיבות בסירופ שוקולד שמעניק לה לחות ורכות. מעל יושבת לה שכבה עבה של מוס שוקולד חלב, במרקם קרמי ומעודן ובטעם נפלא, שאפילו מכינים ללא שימוש בג'לטין כלל! העוגה מצופה ומעוטרת בקצפת של שוקולד חלב, ומצופה בהרבהההה סוכריות צבעוניות. היא גם לא מורכבת מדי להכנה, ואהובה על מבוגרים ועל ילדים כאחד מה שהופך אותה לעוגה מושלמת לגמרי לימי הולדת, או סתם ככה כשמתחשק לכם להתפנק במשהו מתוק ומושחת. אז צאו לרכוש לכם ערימות של שוקולד, והכינו את השמנת המתוקה- לא תהיה כאן דיאטה, אבל תהיה כאן חגיגהההה! 

 

 

כמה דברים לפני שמתחילים:

  • יש להכין את העוגה לילה קודם, אפשר גם יומיים מראש ואפילו שלושה, אך מומלץ להצמיד את הסוכריות לדפנות העוגה רק ביום ההגשה- אחרי זמן רב בקרם, הסוכריות מתרככות מעט, ומאבדות קלות מצבען.
  • רוצים להכין את העוגה זמן רב מראש? אפשר להכין ולשמור בהקפאה זמן רב (לפני ציפוי הדפנות בסוכריות), ולהפשיר במקרר לילה לפני האכילה.
  • פחות במצברוח לסוכריות צבעוניות? אפשר גם לצפות את העוגה בתלתלי שוקולד, בקוקוס טחון, או בסוכריות עדשים. אפשר גם לוותר על ציפוי הדפנות לחלוטין.
  • לקבלת תוצאה מירבית, מומלץ להשתמש בקקאו משובח ובשוקולד איכותי.
  • חוצמזה אם נשארים לכם ספרינקלס על הרצפה שבוע אחרי ההכנה – לא באחריותי!

 

עוגת מוס שוקולד חלב עם ספרינקלס

החומרים:

לסירופ שוקולד:
40 גרם (4 כפות) סוכר
15 גרם (כף וחצי) קקאו, מנופה
120 מ"ל (חצי כוס) מים

לבסיס עוגת שוקולד:
2 חלבונים, בטמפרטורת החדר
60 גרם (שליש כוס) סוכר
3 חלמונים
50 גרם (שליש כוס) קמח  (לפסח אפשר להמיר בקמח ללא גלוטן)
15 גרם (כף וחצי) קקאו

למוס שוקולד חלב:
150 מ"ל (שני שליש גביע פחות כף) + 450 מ"ל (גביע ושלושת רבעי) שמנת להקצפה 38%
120 מ"ל (חצי כוס) חלב
15 גרם (כף) סוכר חום
קורט יפה של מלח
3 חלמונים
550 גרם שוקולד חלב, קצוץ

לקצפת שוקולד חלב:
125 מ"ל (חצי גביע) שמנת להקצפה 38%
1/3 כפית מחית וניל או תמצית וניל טובה
50 גרם שוקולד חלב משובח, קצוץ

לעיטור:
סוכריות צבעוניות (מיכל גדול)

כלים:
תבנית 24 ס"מ

אופן ההכנה:

לסירופ שוקולד:
מערבבים בסיר קטן את כל חומרי הסירופ, ומביאים לרתיחה. מערבבים היטב, מסירים מהאש, ומצננים.

לבסיס עוגת שוקולד:
מחממים תנור לחום 180 מעלות. בקערת מערבל חשמלי מקציפים את החלבונים, מוסיפים את הסוכר בהדרגה ומקציפים כמה דקות עד לקבלת קצף יציב. מוסיפים פנימה את החלמונים ומקציפים ממש קלות במהירות נמוכה לתערובת אחידה. מוציאים את הקערה מהמערבל, מנפים פנימה את הקמח והקקאו, ומקפלים ממש רק עד לקבלת תערובת אחידה. אל תקפלו יתר על המידה, כדי שהעוגה תישאר אוורירית. יוצקים את התערובת לתוך תבנית, עם תחתית מרופדת בנייר אפייה (מרופדת רק בתחתית, לא בדפנות), ואופים את העוגה במשך 10 דקות, עד שהיא יבשה למראה מבחוץ, אך עדיין מעט רכה למגע. מצננים קלות בתנור עם דלת פתוחה, ומוציאים החוצה לטמפרטורת החדר. לאחר שהעוגה מצטננת קלות, אך עדיין מעט חמימה, מנקבים אותה קצת בקיסם, ומתחילים להספיג אותה בסירופ השוקולד- מברישים את העוגה היטב היטב בסירופ, כל פעם קצת, עד שהעוגה רוויה לגמרי וסופגת את כל כמות הנוזלים. בשלב מסוים היא נראית כבר שבעה אבל אל תוותרו לה, קחו הפסקה קלה והמשיכו להספיג. מעבירים בינתיים לקירור.

למוס שוקולד חלב:
בסיר קטן מערבבים 150 גר' של שמנת להקצפה עם חלב, ומביאים לרתיחה. טורפים יחד בקערה קטנה חלמונים, סוכר חום, וקורט יפה של מלח. יוצקים לתוך תערובת החלמונים בערך מחצית מכמות השמנת החמה, בהדרגה תוך עירבוב רצוף, להשוואת הטמפרטורות. מחזירים את התערובת כולה לסיר, ומבשלים על להבה נמוכה, תוך עירבוב רצוף, עד שהתערובת מסמיכה קלות ומצפה גב של כף, כך שמתקבל לנו קרם אנגלז. (אם יש לכם מדחום בבית, אפשר גם למדוד 83 מעלות). מניחים את שוקולד החלב הקצוץ בקערה גדולה, שמים מעל מסננת, ויוצקים דרכה את הקרם החם על השוקולד. מניחים לשבת כך לדקה-שתיים כך שהקרם מרכך את השוקולד, ומערבבים היטב לקבלת תערובת חלקה. מצננים לטמפרטורת החדר. לאחר שהתערובת הצטננה לגמרי ולא קודם, מקציפים את 450 גר' השמנת הנותרת לקבלת קצפת רכה, מוסיפים אותה לתוך קרם השוקולד, ומקפלים במרית לקבלת מוס שוקולד חלק. מרפדים את דפנות התבנית, כשבתחתיתה עוגת השוקולד, בשקף או ברצועה של נייר אפייה. יוצקים את המוס פנימה, מיישרים ומעבירים לקירור או להקפאה למשך הלילה- בקיץ מאוד כדאי להעביר להקפאה, קל יותר לצפות את העוגה כשהיא קפואה, במיוחד במזג אוויר שרבי, והעוגה ממילא תפשיר די מהר. אפשר לשמור את העוגה בצורה זו במקפיא זמן רב מראש. בינתיים עוברים להכנת קצפת השוקולד, שצריכה לשהות במקביל  במקרר לילה מראש.

לקצפת שוקולד חלב:
מביאים לרתיחה את השמנת והוניל, יוצקים לתוך קערה ובה שוקולד החלב הקצוץ, מניחים לשבת לדקה-שתיים להינמס, ומערבבים היטב לתערובת חלקה. מכסים ומעבירים לקירור למשך הלילה. למחרת מעבירים את קצפת השוקולד לקערת מערבל חשמלי, ומקציפים עד לקבלת קצפת יציבה. מפרישים כמה כפות יפות מהקרם לקערה קטנה עבור ציפוי הדפנות, את שאר הקצפת מעבירים בינתיים לקירור כדי שלא תימס בחום ותישאר יציבה. מחלצים את העוגה מהתבנית, מקלפים את השקף או נייר האפייה, ומורחים את דפנות העוגה בשכבה דקה של קצפת. מצמידים אל הדפנות בעדינות ובסבלנות הרבה הרבה סוכריות צבעוניות, כך שמצפים את כל היקף העוגה. (לציפוי נוח וקל, אפשר להניח את העוגה על רשת אפייה המונחת מעל תבנית גדולה ונקייה, או על מעמד של עוגה שעומד מעל תבנית, ולהצמיד בכל פעם כמות גדולה של סוכריות לעוגה בעזרת היד. כך כל הסוכריות שנופלות לנו, יפלו ישר לתבנית ולא יתפזרו על כל הרצפה). מעבירים את יתרת הקצפת לשקית זילוף עם צנטר חלק, או כל צנטר דקורטיבי שאתם אוהבים, ומעטרים את העוגה בקרם סביב סביב. (אני השתמשתי בצנטר חלק מס' 17). אם רוצים מצפים גם את פני העוגה עצמה בשכבה דקה של קצפת שוקולד. שומרים במקרר.