אין דבר שמעלה לי חיוך על הפנים יותר מסלסלה של תותים אדומים ועסיסיים… המראה האדמוני המפתה הזה מיד עושה לי חשק לפרוץ למטבח בסערה, להכין מיליון קינוחים שונים… וכמובן לעטר את כולם בתותים! העובדה שהתותים הגיעו למדפים הפעם מוקדם מהצפוי רק מעוררת שמחה שבעתיים, ומאפשרת להשתולל עם התותים למשך זמן ארוך מהרגיל. עד כה כבר הספקתי להכין את ריבת התותים הקבועה שלי (שכבר התחסלה וצריך להכין חדשה…) וכמובן את עוגת הגבינה הנפלאה בציפוי תותים.

הפעם החלטתי לשלב את התותים שלי בטארט, ושידכתי להם מלית ירקרקה של פרנג'פאן פיסטוק, וזילופים שמנמנים של פטיסייר ורדים סביב. התוצאה – שילוב מושלם של טעמים ומרקמים בטארט יפהפה עם שילוב טעמים נפלא ומיוחד, מומלץ במיוחד. לחובבי הפיסטוק. הטארט מבשיל ומשתבח בקירור, כך שכדאי בהחלט להכין אותו יום מראש.

 

 

טארט תותים, פיסטוקים ומי ורדים

החומרים:

לפטיסייר מי ורדים:
325 מ"ל (גביע ושליש) שמנת מתוקה
50 גרם (רבע כוס) סוכר
3 חלמונים, בטמפרטורת החדר
2 כפות קורנפלור
תמצית מי ורדים לפי הטעם
מעט צבע מאכל ורוד (לא חובה)

לקלתית:
140 גרם חמאה רכה
1 חלמון
1 כפית תמצית וניל
1 כפית קליפת תפוז מגוררת
60 גרם (חצי כוס) אבקת סוכר
250 גרם (כוס ושלושת רבע) קמח
קורט מלח

לפרנג'יפאן פיסטוק:
80 גרם פיסטוקים טבעיים
50 גרם שקדים מולבנים
80 גרם (שני שליש כוס) אבקת סוכר
100 גרם חמאה רכה
30 גרם (3 כפות) קמח
2 ביצים
3 כפיות מחית פיסטוק (לא חובה אבל מעמיק טעם וצבע)
1 כפית תמצית וניל
קורט מלח

לציפוי:
500 גרם תותים בשלים
ריבת תותים או נפאז'

כלים:
2 תבניות טארט 18 ס"מ או תבנית טארט 24/26 ס"מ
(הטארט בתמונה בתבנית 18)

אופן ההכנה:

לפטיסייר מי ורדים:
בסיר קטן מבשלים יחד מחצית מכמות השמנת המתוקה עם הסוכר, עד שהסוכר נמס והשמנת כמעט מגיעה לרתיחה. בקערה קטנה טורפים את החלמונים עם הקורנפלור לתערובת חלקה ללא גושים. יוצקים בהדרגה מחצית מכמות השמנת בזרם דק תוך עירבוב רצוף להשוואת טמפרטורות, ומחזירים את התערובת כולה לסיר. מבשלים כמה דקות תוך עירבוב רצוף, עד שהתערובת הופכת סמיכה מאוד. מעבירים לקירור לכמה שעות. לאחר קירור פותחים את הפטיסייר ע"י עירבוב טוב לריכוך. מקציפים את יתרת השמנת המתוקה, ומקפלים לתוך הקרם לקבלת תערובת חלקה. מוסיפים מי ורדים לפי הטעם ומעט צבע מאכל ורוד ומערבבים. מעבירים לקירור עד לשימוש.

לקלתית:
בקערת מעבד מזון מעבדים את החמאה הרכה עם חלמון, תמצית וניל וקליפת תפוז מגוררת. מוסיפים אבקת סוכר, קמח ומלח ומעבדים רק עד שהתרובת מתאחדת. אם הבצק עדיין פירורי מעט מוסיפים כף או שתיים של מים קרים או חלב. מעבירים את הבצק לקירור לשעה לפחות. מרדדים את הבצק ומשטחים על תחתית ודפנות התבנית. מחממים תנור לחום בינוני 180 מעלות. מנקבים את הקלתית בעזרת מזלג, ומכסים אותה בנייר אפייה או בניילון נצמד, ומניחים מעל משקולות אפייה או קטניות יבשות. אופים את הקלתית כך באפייה עיוורת במשך 15 דקות,  מסירים בעדינות את המשקולות, ואופים עוד 5 דקות נוספות באפייה רגילה עד שמזהיבה קלות. מצננים עד שהמלית תהיה מוכנה.

לפרנג'יפאן פיסטוק:
טוחנים דק במעבד מזון את הפיסטוקים והשקדים עם מחצית מאבקת הסוכר. בקערת מערבל חשמלי מקציפים את החמאה עם יתרת אבקת הסוכר למשך כמה דקות לקציפה אוורירית. מוסיפים פנימה את הפיסטוקים הטחונים ואת הקמח ומערבבים. מוסיפים את הביצים, את מחית הפיסטוק ותמצית הוניל ומערבבים. יוצקים את התערובת על הקלתית האפויה למחצה, ואופים למשך 25 דקות עד שהטארט מזהיב קלות  (בהכנת טארט גדול משך האפייה יתארך בכרבע שעה). מצננים לגמרי.

לציפוי:
משטחים כמה כפות מהקרם בשכבה דקיקה על גבי הטארט. מעבירים את יתרת הפטיסייר לשקית זילוף בעלת צנטר חלק וגדול (אני השתמשתי בצנטר 18) ומזלפים רצועות שמנמנות של קרם באורך של כמה סנטימטרים סביב כל היקף הטארט. מסירים את החלק הירוק בתותים, ומסדרים אותם שלמים על צידם החתוך במרכז הטארט. מחממים כמה כפות של ריבה או נפאז' עם מעט מים חמים, מערבבים היטב לתערובת חלקה, ומזגגים את התותים, שומרים בקירור עד להגשה.