אחת הסיבות שגורמות לי לאהוב את הקיץ הן ללא ספק הפירות. אין כמו פירות קיץ מתוקים וחמצמצים, צבעוניים ומרעננים, שתמיד מעלים אצלי זיכרונות מן העבר- את קומפוט השזיפים שדודתי היתה מכינה… קופסה עם ענבים שאכלתי בים כילדה, שתמיד היו מלאים בחול ובכך היה קסמם… האבטיחים הגדולים שתמיד היו תופסים את כל המקרר המשפחתי בבית.

בכל תקופת החורף הפירות הנפלאים הללו אינם בנמצא, ואולי זה דווקא טוב כי כמו בכל מערכת יחסים – לפעמים כדאי לקחת חופש כדי להתגעגע כשהם שבים בחזרה… אז כעת כשחום הקיץ הכבד מתחיל אט אט להתמסמס, זה הזמן לנצל את פירות הקיץ המדהימים שעדיין נותרו על המדפים, לפני שייעלמו לחלוטין.

אחרי שכבר הכנתי הקיץ שלל קינוחים ומאפים עם פירות קיץ, הפעם החלטתי לעשות הומאז' לשזיפים.  וידעתי שאני רוצה מאפה עם טעמים פשוטים, שידגיש ויחמיא לשזיפים- הם כל כך טעימים בפני עצמם שלא צריך להוסיף להם הרבה, רק לתת להם את הבמה הראויה. אז החלטתי להכין גאלטים בעיצוב חופשי- מאפה מקסים מקסים למראה, פשוט להכנה וטעים להפליא.

בעצם מדובר בתחתית בצק פריכה מאוד, בדומה לקלתית שמכינים לטארטים, רק שהיא אינה דורשת עיצוב בתבנית מסולסלת, אלא מעוצבת בצורה ידנית- את הבצק משטחים לצורת עיגול בעזרת הידיים, בוזקים עליו מעט אבקת שקדים כדי שתספוג את הנוזלים המופרשים מן הפירות בזמן האפייה, ומסדרים מעל מניפה של פירות טריים, עם מעט סוכר ותבלינים. את שאריות הבצק הנותרות בצדדים מקפלים בעדינות ואופים – זה הכל, קיבלנו קינוח יפהפה וטעים בשתי דקות עבודה.

הבצק מהם מורכבים הגאלטים הללו פריך וטעים, כמו בצק של עוגייה גדולה ופרוסות השזיפים הרכות המבושמות בקינמון ובברנדי משלימות את הטעם והמרקם בצורה נפלאה. כדי שלא יהיה יבש בפה, אני הגשתי את הגאלטים שלי עם קצפת של ברנדי וקינמון, אפשר גם להגיש עם כדור גדול של גלידת וניל – זה בהחלט שילוב מנצח!

 

כמה דברים לפני שמתחילים:

  • אפשר להכין את הגאלטים גם בשילוב של כל פירוץ קיץ אחרים שתרצו כמו משמשים, אפרסקים וגם תפוחים, אגסים ועוד.

 

גאלטים כפריים של שזיפים

החומרים ל-6 יחידות:

לקלתית:
300 גרם (2 כוסות ועוד 2 כפות) קמח
100 גרם שקדים טחונים
80 גרם (שליש כוס ועוד כף) סוכר
קורט מלח
1 כפית קליפת לימון מגוררת
280 גרם חמאה קרה, בקוביות
1 חלמון
כמה כפות חלב

למלית:
650 גרם שזיפים בשלים
60 גר (רבע כוס ועוד כף) סוכר + 6 כפיות סוכר
1/4 כפית קינמון
1 כפית קליפת לימון מגוררת
1 כף ברנדי או קוניאק
6 כפיות שקדים טחונים
1 חלמון
20 גרם חמאה, מומסת

לקצפת קינמון: (לא חובה)
250 מ"ל (גביע) שמנת להקצפה 38%
80 גרם (שלושת רבעי כוס פחות כף) אבקת סוכר
3 כפיות קינמון טחון
1 כף ברנדי או קוניאק

אופן ההכנה:

לקלתית:
במעבד מזון לעבד יחד קמח, שקדים טחונים, סוכר, מלח וקליפת לימון מגוררת. להוסיף חמאה ולעבד לבצק פירורי. להוסיף חלמון וכמה כפות חלב, רק עד לקבלת בצק אחיד. לעטוף בניילון נצמד ולהעביר לקירור למשך שעה לפחות.

למלית:
לחמם תנור לחום בינוני 180 מעלות. לחלק את הבצק ל-6 חלקים ולשטח כל חלק בעזרת הידיים על משטח מקומח קלות, לעיגול בקוטר של 15-18 ס"מ ובעובי של כ-3 מ"מ. להניח את הבצק על תבניות מרופדות בנייר אפייה, ולהעביר לקירור למשך 10 דקות לפחות.

בינתיים להכין את מלית הפירות. לחצות את השזיפים לחצי, להסיר את הגלעינים, לחתוך כל חצי שזיף לשישיות ולהניח בקערה. לפזר על השזיפים 60 גר` סוכר, קינמון, קליפת לימון מגוררת וברנדי או קוניאק, ולערבב. כעת כשהכל מוכן, רק נותר ליצור את הגאלטים: להוציא את תחתיות הבצק מהמקרר, ולפזר במרכז כל תחתית כפית אחת של שקדים טחונים, וחצי כפית של סוכר – לדאוג להשאיר שוליים נקיים של 2 ס"מ. לסדר מניפה של שזיפים במרכז כל תחתית, גם כאן לשמור על השולחיים נקיים מפירות.

לקפל את שולי הבצק העודפים כלפי המרכז, ולהעביר את התחתיות לקירור למשך 10 דקות נוספות. להבריש את הבצק בחלמון טרוף, לטפטף מעל השזיפים את החמאה המומסת, ולפזר מעל הפירות בכל גאלט חצי כפית של סוכר. לאפות 25-30 דקות עד שבצק הגאלטים מקבל צבע זהוב-שחום.

לקצפת קינמון:
להקציף כל החומרים יחד ולהגיש לצד כל גאלט כדור קצפת גדול.