חלבה. אי אפשר להישאר אדישים לממתק המיוחד הזה- או שאתה ממש אוהב את זה, או שאתה שונא. הטעם מיוחד, המרקם מורכב, שחייבים לגבש איזשהי עמדה מוצקה כלפיו. אני בילדותי שנאתי חלבה, וכל קשר בינינו הסתכם בכירסום ציפוי השוקולד שעטף את חבילות חלבה-אחווה שאבא היה מביא מהעבודה. אך לאחר שנים כשהתבגרתי ויצר הבישול והאפייה שלי גדל  ובמקביל אליו יצר הגרגרנות וההרפתקנות הקולינרית,  התחלתי להיפתח למאכלים רבים וחדשים, ושבתי לנסות את כל הטעמים שהשארתי מאחור, בין השאר גם חלבה והפעם – היא כבשה אותי בסערה.

לעומתי בנזוגי פחות מסתדר עם טעמים מורכבים – הוא שונא מרציפן, מתעב קפה, מסתבך עם קדאיף, וגם- ממש לא אוהב חלבה!  אבל מאחר ואותי הוא דווקא כן אוהב, הוא מוכן להתנסות ולטעום את מעלליי במטבח, יהיו אשר יהיו. כך קרה שלראשונה בחייו הצלחתי לגרום לו להתלהב מחלבה  כשהכרתי לו את קוביות החלבה הקפואות שלי… תוך שניות אחדות שכח בנזוגי כל תיעוב שהיה לו מעולם לחלבה, וכל המחסומים הוסרו בעודו זולל את הקוביות חיש קל בליווי של קריאות התלהבות רמות. הקוביות הממכרות האלה עשויות בסיס פירורי ביסקוויט משובץ בפיסטוקים קצוצים, מעט שקדים ונגיעה של הל.  מעל שכבה עבה של קרם חלבה עדין ונהדר עם נגיעת דבש ומקושטות בפירורי פיסטוק ירקרקים מעל… חברים, זה באמת טעים! מאחר וטעמה של החלבה כאן הוא מאוד עדין, גם מי שפחות מחובבי הז`אנר מתאהב…

 

 

כמה דברים לפני שמתחילים:

  • לגירסת פרווה טבעונית אפשר להמיר את החמאה לשמן קוקוס ביחס של 75%, להמיר את השמנת להקצפה בשמנת צמחית או להקציף את החלשה המוקשה של קרם קוקוס קר מאוד, ואת החלב בחלב סויה. לגירסה טבעונית ניתן להשתמש בדבש תמרים במקום כמות הדבש.
  • הקוביות נשמרות היטב בקופסא אטומה במקפיא, כך שאפשר להכין מראש ולשלוף כשמגיעים אורחים! או סתם כשמתחשק משהו מתוק לנשנש… בטמפרטורה שרבית כיף לאכול אותן הישר מהמקפיא.

 

קוביות קרם חלבה ופיסטוקים

לבסיס:
115 גרם ביסקוויטים (לפסח – עוגיות כשרות לפסח דוגמת עוגיות יין, או ביסקוויטים ללא גלוטן)
70 גרם פיסטוקים טבעיים
30 גרם שקדים מולבנים שלמים
1.5 כפית שטוחה הל טחון (לא חובה)
70 גרם חמאה
1.5 כפית דבש

למלית:
215 גרם חלבה
85 גרם (חצי כוס פחות כף) סוכר
145 מ"ל (חצי כוס ועוד 2 כפות) חלב
70 גרם חמאה
1.5 כפית תמצית וניל
1.5 כפית דבש
360 מ"ל (כוס וחצי) שמנת להקצפה 38%
85 גרם שקדים טחונים

לקישוט:
חופן פיסטוקים
טבעיים, קצוצים דק

כלים:
תבנית 25X30 ס"מ, מרופדת בנייר אפייה

אופן ההכנה:

לבסיס:
לחמם תנור לחום בינוני 180 מעלות. במעבד מזון לטחון יחד ביסקוויטים, פיסטוקים ושקדים, כך שיוותרו חתיכות של פיסטוקים קצוצים גס. להוסיף הל ולערבב. להמיס את החמאה עם הדבש, להוסיף אותה פנימה ולערבב בקצרה כך שהפירורים יצופו היטב בחמאה. לשטח את התערובת בתבנית ולאפות למשך 15 דקות עד שהתחתית מקבלת צבע שחום-זהוב  והפיסטוקים מתחילים להשחים.  לצנן היטב.

 

למלית:
לפורר היטב את החלבה במזלג. לבשל בסיר קטן סוכר, חלב וחמאה תוך ערבוב עד שהחמאה והסוכר נמסים לחלוטין והחלב רותח. להסיר מהאש ולהוסיף את החלבה המפוררת, לערבב עד שתימס לחלוטין. להוסיף תמצית וניל ודבש ולצנן לחלוטין.

להקציף את השמנת לקצף יציב ולקפל לתוך בלילת החלבה לסירוגין עם השקדים הטחונים. לצקת את הקרם על הבסיס האפוי והקר, אם רוצים אפשר לפזר מעל פיסטוקים קצוצים. להעביר להקפאה להתייצבות (4 שעות יספיקו, אך אם יש זמן רצוי להקפיא למשך הלילה). בחורף יש להוציא לטמפרטורת החדר לפני ההגשה כדי שהקוביות יתרככו מעט למרקם קרמי, בטמפרטורה השרבית כרגע אפשר לאכול אותם ממש מהמקפיא.