אין כמו וניל, אחד המצרכים הבסיסיים ביותר בכל מטבח- הוא נמצא כמעט בכל עוגה, קינוח או עוגייה, ומעשיר אותם בטעם ובארומה מיוחדת ונפלאה. צורת השימוש הנפוצה ביותר לוניל היא תמצית וניל, מוצר נגיש ונוח לשימוש, שמחזיק מעמד לזמן ארוך בזכות הכוהל המשמר אותו. בעבר כאשר לא היו בארץ אופציות טובות יותר, כולנו נהגנו להשתמש בתמצית התעשייתית "בטעם וניל"- תמצית סינטית וזולה המדמה את טעמו של הוניל, אולם הקשר בינה לבין וניל אמיתי מקרי בהחלט.

היום, בימי תור הזהב של האפייה הביתית, בהן חנויות מתמחות למוצרי בישול ואפייה צצות כפטריות אחרי הגשם, גברה גם המודעות לשימוש בחומרי גלם איכותיים, ותמצית וניל אמיתית הפכה למוצר סטנדרטי לכל בית, בנוסף לשלל מוצרי וניל מעולים שניתן לרכוש בחנויות האפייה המובחרות. אבל מי אמר שאי אפשר להכין תמצית וניל לבד בבית? ההכנה פשוטה מאוד, והתוצאה איכותית וזולה יותר מכל תמצית וניל אמיתית שתרכשו.

ואם ניכנס לפרטים, בחישוב מהיר: עלות ממוצעת של בקבוקון תמצית וניל אמיתית בחנויות האפייה עומדת על כ-35 ש"ח לבקבוקון של 60 מ"ל, עלות כוללת של הכנת תמצית וניל ביתית איכותית לעומת זאת עומדת על 120 ש"ח, לבקבוק של 750 מ"ל- משמע חיסכון של 320 ש"ח – או עשרה בקבוקים קנויים של תמצית וניל.

אז נכון, החיסכון הכלכלי פה לא יעשה אתכם עשירים, אבל למי שאופה בכמויות, הימצאות של בקבוק נפלא כזה בבית חוסכת הרבה ריצות לחנויות, והוא גם חוויית מטבח נפלאה.

 

 כך זה נראה בתחילת התהליך כאשר הוודקה עדיין שקופה ומקלות הוניל משתכשכים בה בהנאה/ הנקודות הלבנבנות סביב למקלות הן בועות קטנות

 

חודש וחצי כבר עבר והתמצית מקבלת גוון אדמדם אך טעמה עדין והיא בהירה

 

לאחר חודשים ארוכים של ציפייה סוף סוף התמצית מוכנה

 

כמה דברים לפני שמתחילים:

  • אפשר להגדיל את כמות מקלות הוניל כמובן, אבל לא מומלץ להפחית לפחות מ-8-10 מקלות כי הטעם שיתקבל לא יהיה מספיק מודגש.
  • השתמשתם במקלות וניל ונותרו לכם תרמילים ריקים? הוסיפו אותם לתוך הבקבוק להענקת טעם נוסף לתמצית.
  • יש כאלה שמוסיפים לתמצית מים, או סוכר. אני אוהבת את תמצית הוניל שלי איכותית וחזקה, לא מהולה במים ולא ממותקת בסוכר, ולכן מוצאת את המינון הזה מושלם לקבלת תמצית וניל טובה ואיכותית.
  • לכל החוששים מהוודקה – אין סיבה לחשש, התמצית שתיווצר תהיה בעלת ארומה כללית של אלכוהול נקי, שלא תורגש במאכל, ולא תעניק לעוגות שלכם טעם של וודקה. וודקה היא האלכוהול האופטימלי לצורך הזה, מאחר והטעם הטבעי שלה לא מאפיל על הוניל, בניגוד למשקאות כמו רום או ברנדי שיעניקו לתמצית טעם מרוכז משל עצמם.
  • המתינו בסבלנות – כל שהבקבוק יושב לזמן ארוך יותר התמצית משתבחת.

 

תמצית וניל אמיתית

החומרים:
10-15 מקלות וניל שמנמנים וענוגים
1 בקבוק וודקה איכותית (אני מחבבת במיוחד את פינלנדיה)

אופן ההכנה:
חורצים את מקלות הוניל לאורכם, פותחים אותם ומכניסים לבקבוק הוודקה. מניחים בארון קריר וחשוך למספר חודשים (רצוי לא פחות מחצי שנה), מנערים מדי פעם.