מיד עם הגיע הקיץ, ואיתו גם הלחות-החום-הדביקות מצד אחד, והמזגן בעבודה שדולק תמיד על 5- מעלות וגורם לך לקפוא עוד יותר מאשר בחורף מצד שני, הגיעו למדפים גם הרבה סוגים של מלונים מגניביםםםםם שגדשו את השווקים. אם בעבר הסתפקנו רק במלון הירוק והסטנדרטי השבוע הצלחתי למצוא אצל הירקן לפחות 5 סוגים של מלונים מתוקים ומרעננים עם צבעים מגוונים, מרקם קצת אחר, וטעם קצת שונה- ואין ספק שזה די מגניב.  (אם טרם ניסיתם ממליצה על המלון הקנרי הצהוב מבחוץ – הוא טעיםםם!)

אבל אל תראו אותי כזו חובבת מלונים, בתור ילדה ממשששש לא התחברתי לפרי המיוחד הזה- כנראה שמשהו בעדינות הזאת של פרי לא מאוד מתוק, עם טעם לא הכי מובהק ומרקם מיוחד – לא התחבר אליי… אבל כמו כל ילדה קצת בררנית שגדלה להיות גרגרנית לתפארת שאוכלת הכל, למדתי לצמוח ולאהוב גם אותו אהבת אמת.

בארצנו החמה, המלון הוא בהחלט אחד מפירות הקיץ האהובים בימי הקיץ המהבילים, וגם בבית הוריי הוא היה תמיד קינוח הקיץ האולטימטיבי והפיתרון המושלם לקינוח מהיר עבור אורחים שמגיעים ללא הודעה מוקדמת. בעת הצורך מזלגות הפלסטיק הקטנים והצבעוניים היו נשלפים מהמזנון, המלון הקר היה נפרס לפרוסות מפתות, והפלחים הירקרקים נזללו חיש קל, כשהם משאירים טפטופי עסיס מתוק על כפות הידיים…

 

 

אבל חייבים להודות שבגזרת המתוקים המלון פשוט מקופח לגמרי, תמיד נוטים לאכול אותו פשוט כמו שהוא- אבל הקיפוח הזה ייפסק עכשיו! כי גם בשילוב נכון בקינוחים, המלון מעניק תוצאה מרעננת וכיפית. למשל בטראפלס עם שוקולד לבן, או עם פנה קוטה של יוגורט ודבש וגם כאן, בטארט הפירות הקיצי והשמח הזה.

הטארט הצבעוני הזה מזכיר במבט כללי את משפחת הטארטים בעלי המראה המבולגן של מישלאק, טארטים המורכבים על פי רוב ממרכיבים רבים בטקסטורות שונות, שיוצרים שילוב כיפי של טעמים ומרקמים ומראה עשיר. במקרה הזה השימוש בכדורי מלון כתחליף לכיפות מושקעות של מוס או קרם, חוסך לנו עבודה, ויוצר מראה של טארט מגניב שקל להכין בלי יותר מדי עבודה. קלתית הבצק העוגייתית של הטארט, ממולאת בקרם עדין של יוגורט ושוקולד לבן, ומעל מסודרים כדורי מלון, שקורצים בעזרת כפית פריזיאן או כף גלידה קטנה- אני השתמשתי בשני סוגי מלון, וקרצתי כל סוג בגודל אחר. בין כדורי המלון מזלפים הרבה קצפת נענע טעימההה בטירוף, ומוסיפים עיטור קל של עלי נענע מסוכרים, שמוסיפים רעננות וקריספיות כיפית.

 

כמה דברים לפני שמתחילים:

  • במקור הטארט היה אמור להיות מורכב ממלונים בשני צבעים שונים- ירוק וכתום. החזון היפה התרסק ע"י הירקן החובב, שהבטיח לי שהמלונים בצבעים שרציתי… אך כשנבצעו ממש רגע לפני ההרכבה, התגלה ששניהם בעצם כתמתמים למדי. אם הירקן שלכם קצת יותר אמין משלי, נסו את השידרוג הזה וקבלו טארט מגניב וצבעוני לטעם מירבי, חשוב לדאוג שהמלונים שלכם יהיו מתוקים ובשלים לגמרי.
  • פחות אוהבים מלונים? אפשר גם לשלב בטארט קוביות של פירות קיץ אחרים שאתם אוהבים. הטארט יהיה נפלא גם ללא פירות מעל כלל.
  • עבור המלית רצוי להשתמש ביוגורט לבן סמיך ועשיר ולא דליל וחמוץ יתר על המידה, דוגמת יוגורט יווני.

 

טארט מלונענע עם קרם יוגורט ושוקולד לבן

החומרים:

לקצפת נענע:
1/2 צרור נענע טרייה
180 מ"ל (שלושת רבעי כוס) שמנת להקצפה 38%
40 גרם שוקולד לבן, קצוץ
10 גרם (כף שטוחה) אבקת סוכר

לקלתית:
115 גרם חמאה, רכה
70 גרם (חצי כוס ועוד כף) אבקת סוכר
1 ביצה
קורט מלח
180 גרם (כוס ורבע) קמח
25 גרם (רבע כוס לא דחוסה) שקדים טחונים
25 גרם (2 כפות) קורנפלור
1 כפית שטוחה קליפת לימון מגוררת

לקרם יוגורט ושוקולד לבן:
2 גרם (חצי כפית) ג'לטין
200 גרם שוקולד לבן
250 מ"ל יוגורט לבן וסמיך, בטמפרטורת החדר
125 מ"ל (חצי כוס) שמנת להקצפה 38%

לעלי נענע מסוכרים:
עלי נענע
1 חלבון
סוכר לבן

לציפוי:
1 מלון גדול בשל ומתוק, או 2
מלונים קטנים בשני צבעים

כלים:
תבנית טארט או רינג 24 ס"מ

אופן ההכנה:

לקצפת נענע:
תולשים את עלי הנענע מהגבעולים בסבלנות, מניחים במסננת, שוטפים קלות, ומניחים קצת להתייבש. מעבירים לקערה. בסיר קטן מביאים לרתיחה את השמנת. יוצקים את השמנת החמה על גבי עלי הנענע, ומעבדים היטב היטב בבלנדר מוט, כך שהנענע נטחנת היטב ומתקבלת תערובת כמה שיותר חלקה. יוצקים את השמנת החמה לקערה ובה השוקולד הלבן, מניחים לשבת לדקה-שתיים להינמס, וטוחנים שוב לתערובת חלקה. מכסים את פני השמנת בניילון נצמד, ומעבירים למקרר למשך הלילה.

לקלתית :
בקערת מערבל חשמלי עם וו גיטרה או במעבד מזון מקרימים יחד חמאה עם אבקת סוכר לקרם חלק. מוסיפים ביצה ומלח ומערבבים. מוסיפים קמח, שקדים טחונים, קורנפלור וקליפת לימון מגוררת ומעבדים יחד רק עד לקבלת בצק. מעבירים לקירור לשעתיים לפחות. מרדדים את הבצק על משטח מקומח לעלה דק הגדול במעט מגודל התבנית, ומרפדים את תבנית הטארט, תחתית ודפנות. מנקבים במזלג ומעבירים להקפאה לשעה. מחממים תנור לחום בינוני 180 מעלות, מכסים את הקלתית בנייר אפייה או בניילון נצמד, ומניחים מעל משקולות אפייה או קטניות יבשות. אופים את הקלתית 20 דקות באפייה עיוורת,לאחר מסירים בעדינות את המשקולות, ואופים ל-12-15 דקות נוספות באפייה רגילה עד הזהבה יפה.  מצננים היטב.

לקרם יוגורט ושוקולד לבן:
משרים את הג'לטין בכף מים. ממיסים את השוקולד הלבן על גבי בן מארי. יוצקים את היוגורט לקערה בינונית, מוסיפים כף-שתיים מהיוגורט לשוקולד הלבן ומערבבים להשוואת מרקמים. כעת יוצקים את השוקולד הלבן לתוך קערת היוגורט בהדרגה, כף-שתיים בכל פעם תוך כדי עירבוב, עד לקבלת תערובת חלקה. ממיסים את הג'לטין (10 שניות במיקרו) ומערבבים פנימה. אם התערובת לא חלקה לגמרי, מעבירים אותה דרך מסננת. מצננים לטמפרטורת החדר. מקציפים את השמנת לגבעות רכות, ומקפלים פנימה. יוצקים את הקרם לתוך הקלתית האפויה, ומעבירים לקירור להתייצבות מלאה לכמה שעות טובות ועדיף למשך הלילה.

לעלי נענע מסוכרים:
בוחרים עלי נענע יפים,  ומפזרים על גבי תבנית מרופדת בנייר אפייה. בקערית קטנה טורפים היטב את החלבון בעזרת מזלג עד שמתחיל להיווצר קצף לבן. מושחים את עלי הנענע בעזרת מברשת אפייה בשכבה דקה של חלבון, ומפזרים מעל סוכר כך שמצפה את העלים לחלוטין. מניחים לנוח במשך שעה-שעתיים לייבוש.

להרכבה:
חוצים את המלונים, מסירים את הגרעינים בעזרת כף, ויוצרים כדורים קטנים בעזרת כף פריזיאן, או כף גלידה קטנה. (אני השתמשתי בשני סוגי מלון, וקרצתי כל סוג בגודל אחר). אם אין לכם כף כזו – אפשר גם פשוט לחתוך את המלון לקוביות יפות.מעבירים את תערובת קצפת הנענע לקערת מערבל חשמלי, מוסיפים אבקת סוכר, ומקציפים היטב לקבלת קצפת יציבה מאוד. מעבירים לשקית זילוף בעלת צנטר חלק או משונן לבחירתכם. מפזרים את כדורי המלון על גבי הקרם, במרווחים בין לבין. מזלפים בין כדורי המלון את קצפת הנענע, ומעטרים בעלי נענע מסוכרים.