בראש השנה האחרון, לאחר שנים רבות של עבודה עד לשעות הקטנות של הלילה, אני ובנזוגי החלטנו להמריא לחופשההההה! לאחר פינג פונג מחשבתי בין ערי אירופה השונות החלטנו לנסוע לברלין, עיר שפרט למטען ההיסטורי הכבד שלה אוצרת בתוכה בדיוק את כל מה ששני נהנתנים כמונו מחפשים בחופשה מושלמת- בירות מקומיות טובות, הרבהההה אוכל משובח, והרבהההה הרבה שופינג! כבר מראש הכנו את עצמנו לרצף מטורף של ארוחות שחיתות המחכות לנו בין קנקנים צוננים של בירה מקומית לבין קניות של סוודרים לחורף הקרוב, ואכן לא התאכזבנו לרגע… אך מאחר ובבלוג מתוקים עסקינן, אספר כי הדבר היחיד שתפס אותנו לא מוכנים מראש, הוא העושר הגדול של ברלין בממתקים.

בכל פינת רחוב תמצאו חנות מיוחדת המוקדשת לדברי מתיקה: החל מבוטיקים של שוקולד ופרלינים בכל טעם אפשרי, דרך חנויות מיוחדים למרציפנים בכל הצורות והצבעים, ערימות של דוכני מאפים מכל הסוגים- קרואסונים, עוגות פירורים, סופגניות ועוד ועוד ועוד עד שיוצא מהאוזניים וכמובן בתי קפה מסורתיים בהם ניתן לדגום שטרודל תפוחים שיצא זה הרגע מן התנור ברוטב וניל סמיך… ובטח ובטח שדגמנו!

 

 

מיותר לציין שכל אחד מאיתנו חזר מהחופשה הקצרה בתוספת של כמה וכמה קילוגרמים עודפים, וגם מיותר לציין שלא יכלתי להימנע מלחזור הביתה עם שקית מפוצצת באוצרות קולינריים קטנים שאספתי בדרך כי אין תענוג גדול יותר מלפשפש במדפי הסופר במדינות זרות… בין השאר אימצתי אל לבי גוש נאה של מרציפן משובח, סוכר מייפל, בלסמי בטעם שוקולד תפוז, שמן אגוזים, וגם צנצנת יפה של מחית ערמונים, שתמיד אפשר למצוא בחו"ל במחיר נורמטיבי בניגוד לזה השערורייתי שבארץ… את מחית הערמונים שלי ניצלתי הפעם להכנת גירסה לעצלנים של קינוח מון בלאן.

מון בלאן, או בצרפתית "הר לבן", הוא קינוח המורכב ממחית ערמונים בוניל, שעוטה בדר"כ גם הר של קצפת מעל. את הגירסה הנוכחית שאורבת לי כבר שנים בארכיון, לקחתי מהבלוג המדהים של Canella-vanilla, אופה וצלמת מוכשרת בחסד, ובעלת הבלוג הכי יפה ברשת – שווה להציץ! בגירסה שלה המון בלאן יושב על בסיס של סבלה ברטון – בצק פריך אוורירי מבושם בהדרים וממכר בפני עצמו, כשמעל מזולף לו קרם ערמונים מוקצף עם חמאה, ומבושם בוניל וברום. המתכון המקורי הכיל כמות בלתי נתפסת של חמאה, ויצר תערובת חמאתית ושומנית בצורה קשה מנשוא לטעמי. אני הפחתתי את החמאה לכמות קטנה בהרבה (100 גרם במקום 400 גרם במקור) מה שהיה די והותר. התוצאה מהממת ביופיה ומרשימה ביותר!

 

 

כמה דברים לפני שמתחילים:

  • חשוב לאפות את תחתיות הבצק בתוך רינגים, בלעדיהם הן ישתטחו לגמרי ולא יתקבלו בסיסים יפים. אני השתמשתי ברינגים של 7.5 ס"מ, אבל ניתן להשתמש ברינגים בכל גודל דומה שיש לכם בבית.
  • את הקינוח מומלץ להרכיב קרוב יחסית למועד ההגשה כדי לשמור על המרקם הפריך של העוגייה.
  • ניתן להגדיל את כמות הרום בקרם לקבלת טעם מודגש יותר
  • אני הטמנתי בלב הקינוח פרלין שיוצר הפתעה מתוקה שמתחבאת במרכז, אפשר גם להמיר אותו בטראפלס איכותי, במוס או פשוט לזלף תלולית קצפת במרכז.
  • את זילוף הערמונים הכי כדאי לבצע בעזרת צנתר מחורר שיוצר איטריות ארוכות ודקות של קרם בקלות ובמהירות.

 

מון בלאן

החומרים ל-12 קינוחים:

לתחתית סבלה ברטון:
160 גרם (שלושת רבעי כוס) סוכר
160 גרם חמאה
4 חלמונים
קליפה מגוררת מחצי תפוז
1/2 מקל וניל, או כפית תמצית וניל איכותית
225 גרם (כוס ושני שליש)  קמח
15 גרם אבקת אפייה

לקרם ערמונים:
400 גרם מחית ערמונים ממותקת
100 גרם חמאה, רכה מאוד
4 כפיות תמצית וניל
4 כפות רום כהה

למילוי (לא חובה):
12 פרלינים טובים או טראפלס

כלים:
רינגים אישיים

אופן ההכנה:

לתחתית סבלה ברטון:
מחממים תנור ל-180 מעלות. בקערת מערבל חשמלי מקציפים יחד את החמאה הרכה עם הסוכר כמה דקות לקציפה בהירה. מוסיפים את החלמונים בהדרגה, אחד בכל פעם תוך הקצפה להטמעה. מוסיפים את הוניל ואת גרידת התפוז. לסיום מוסיפים את הקמח ואת אבקת האפייה ומעבדים רק עד לקבלת בצק אחיד. מעבירים לקירור לשעתיים לפחות. מרדדים את הבצק לעלה שמנמן בעובי של 1.5 ס"מ, וקורצים עיגולים בעזרת הרינגים. מפזרים את הרינגים על תבנית מרופדת בנייר אפייה כשעיגולי הבצק בתוכם, אופים 20 דקות עד שהבצק מקבל גוון זהוב-שחום עמוק. מצננים היטב.

לקרם ערמונים:
מקציפים יחד את כל חומרי הקרם במערבל חשמלי לקרם יציב ומעבירים לשקית זילוף עם צנתר ספגטי מחורר. מניחים פרלין על כל תחתית סבלה ומזלפים ערימה יפה של פסי קרם דקים מעל. שומרים בקופסה אטומה במקרר, מגישים בטמפרטורת החדר כך שהקרם מתרכך.